SKAK afhænder vindmølletransporten
Verdens største vindemølletransportør, Give Sværgods, har overtaget forretningsdelen med tilhørende blokvognsmateriel mens vognmand Frank Nørager har overtaget de tilhørende blokvognstrækkere
Af Finn Bjerremand
Vindmølletransporterne har efterhånden udviklet sig til en nicheindustri, hvor antallet af udbydere de seneste år er faldet drastisk. Samtidig har det været en nærmest offentlig kendt hemmelighed, at vognmand Magnus Skak inden for de sidste par år flere gange har været på nippet til at afhænde sin vognmandsforretning med speciale i transport af vindmøller.
Men nu er det alvor. Med virkning fra den 15. juli har Give Sværgods overtaget hele forretningsdelen med transport af vindmøller fra Skak Specialtransport A/S i Tønder. Med i købet følger hele flåden af blokvognsmateriel, der er opbygget til transport af vindmøller. Sværgodstransportør Frank Nørager, Fjerritslev der også hører til blandt de store vindmølletransportører, og som i forvejen har et samarbejde med Give Sværgods om en del vindmølletransporter, har ved samme handel overtaget otte blokvognstrækkere fra Skak Specialtransport og råder efter handlen over 35 blokvognstrækkere. Vognmand Frank Nørager siger til e-nyt, at de otte blokvognstrækkere i fremtiden skal udføre transportopgaver i Give Sværgods regi.
Skak Specialtransport A/S med hjemsted i Tønder og afdeling i Rødekro fortsætter dog uændret med at udføre kranopgaver med både lastbilmonterede kraner og mobilkraner, ligesom firmaet fortsætter med special- og sværgodstransporter på det mere almindelige marked med et par blokvogne.
Med salget af vindmølledelen fra Skak Specialtransport A/S til Give Sværgods, er der i dag groft sagt kun en håndfuld store transportfirmaer i Danmark, som kan gøre sig gældende inden for området. Give Sværgods A/S, der ejes af de tre vognmænd, Sv. Aage Hansen samt de to sønner Carsten og Finn Hansen, har med købet af denne forretning og tilkøb af nyt materiel inden for det sidste halvandet års tid udvidet sin flåde af blokvogne med langt over 100 blokvogne, og er i dag verdens største vindmølletransportør.
-----