Unik kranløsning
Højbjerg Maskinfabrik lancerer nyt standardiseret frontstøtteben til de store kraner
Højbjerg Maskinfabrik har netop lanceret en ny og meget unik løsning af stabilitetsproblemet på store lastvognsmonterede kraner. Den jyske kranproducent leverede i går ikke mindre end to komplette nye kranvogne med den nye frontstøttebensløsning til to norske kunder.
HMFs nye frontstøtteben er foreløbig lanceret i tre udgaver, nemlig en Scania-løsning, en Volvo-løsning og en MAN-løsning. Ingeniør Lars Jørgensen, der står for den tekniske support hos HMF, siger til e-nyt, at det interessante er, at HMF nu har gjort det mulig for få penge at få fordoblet stabilitetsdækning i fremadgående retning på en stor kranvogn, uden at man skal klæde hele chassiset af og lægge meget kostbare og tunge forstærkninger rundt om chassisrammen.
HMF har udviklet frontstøttebenet som et standardophæng til de tre nævnte lastvognsmærker. Standardophænget indbefatter en støttebenstravers, der let lader sig montere i fronten af nye chassiser fra de tre mærker. Midt på traversen er der placeret et hydraulisk støtteben. Herefter har man beregnet hvor meget tryk, der kan klares ude på det forreste støtteben, uden at man overbelaster chassiset, og derefter er kranens hydrauliske system tilpasset, når den løfter i området foran kranens egne støtteben.
Lars Jørgensen siger, at stabiliteten med den nye støttebensløsning er fordoblet i området foran lastvognen. Herved har man mulighed for at have en løfteevne der for Odin-seriens vedkommende er 100 procent, mens der for Thor-seriens vedkommende er tale om en reduktion i forhold til fuld løftekapacitet.
Den ene af de norske vognmænd, Rolf Eriksen, fra Oslo fik leveret en ny Scania R580 8x2/6 med en kraftig Thor kran udstyret med den nye type frontstøtteben. Vognen er opbygget af HMF med et lad der er udstyret med bl.a. hydrauliske bådstøtter. Den anden norske kunde, Evensen Kran i Sandefjord, fik leveret en ny Volvo FH12 8x4 opbygget med en Odin kran og frontstøtteben samt et DAPAlad fra HMFs fabrik i Rødekro. Desuden blev der leveret en Odin kran til et nordjysk firma. Denne kran er bygget op på en MAN 8x4 med både lad og skammelopbygning.
Hvis det bliver aktuelt og behovet er til stede, vil der også blive udviklet en tilsvarende løsning til andre lastvognsmærker
-----