Højresvingsulykker
Ingen klare tendenser i forundersøgelse af højresvingsulykker
Havarikommissionen for vejtrafikulykker har offentliggjort den foranalyse, der skal danne grundlaget for det videre arbejde med at finde årsagerne til de ofte tragiske højresvingsulykker, hvor tunge køretøjer påkører cyklister og knallerter.
Foranalysen dækker 43 højresvingsulykker med personskade i 2004. Den indledende statistiske analyse giver ikke grundlag for nogen klare konklusioner, men giver fingerpeg om i hvilke retninger Havarikommisionen skal rette blikket.
I ¾ af ulykkerne har chaufføren på lastvognen eller bussen ikke set den tohjulede trafikant før påkørslen sker. De fleste chauffører angiver ifølge politirapporter, at de orienterer sig i spejlene. I den halvdel af de undersøgte ulykker, hvor der er bemærkninger om spejlenes tilstand eller indstilling, er konklusionen at der er fejl på hvert andet køretøj.
Kønsfordelingen for de påkørte tohjulede er – måske overraskende – nogenlunde ligeligt fordelt mellem mænd og kvinder med en svag overrepræsentation af kvinder.
Hver femte chauffør er udlænding, hvilket formentlig er en overrepræsentation, der antyder manglende kendskab til dansk cyklistkultur.
I halvdelen af ulykkerne rammes/rammer to-hjuleren af køretøjets side. I en tredjedel af ulykkerne påkører det store motorkøretøj ind i to-hjuleren bagfra. Resten af ulykkerne sker typisk i kryds, hvor der er anlagt en bred rabat mellem cykelsti og cyklisten eller knallertføren rammer ind i siden på lastvognen eller bussen.
-----