EURO 4 og 5 eller ej
Stor forskel i efterspørgslen på nye lastvogne med EURO 4 og 5 motorer.
Hos E. Hessel A/S i Brande, der er den største Mercedes-forhandler i Danmark, siger salgschef Frank Pedersen til e-nyt: Vi undrer os over, at der ikke er større interesse for euro 4 og i særdeleshed euro 5, da vi er overbevist om at gensalgsværdien vil være noget højerepå disse lastbiler. Derudover er der jo som bekendt en rimelig stor besparelse på den tyske motorvejskat, især med euro 5 lastbiler. Mange firmaer såsom vindmølleproducenterne lægger da også stor vægt på at deres transportører er meget miljø beviste, siger han.
Salgschef for Scania Biler A/S i Århus, Randers, Hobro, Viborg, Holstebro, Valby, Holbæk, Ishøj, Fr. Sund og Sorø, Allan Sølvsten siger til e-nyt: - Vi har hos Scania Biler A/S en meget stor efterspørgsel efter nye lastbiler med EURO 4 motorer. På landsplan har Scania passeret nylevering nr. 75 af modellen Scania R420 Euro 4, der lige nu er den eneste lastvognsmodel med EURO 4 motor, som Scania er leveringsdygtig i.
Inden længe passeres leverance nr. 100 af denne lastvognsmodel fra den svenske lastbilproducent.
Hos MAN Last & Bus A/S siger markedschef Søren Bering, at afsætningen er middelmådig. Markedsinteressen virker noget forbeholden over for de nye EURO-normer og MAN har indtil nu leveret et antal på 35 nye EURO 4 lastvogne. Man skal selvfølgelig huske på at rabatten ved anvendelse af EURO 4 på de tyske motorveje, kun har virkning i et år. I fremtiden vil der nok være to slags kunder. En gruppe der vælger lastvogne med en SCR-katalysator og AdBlue-løsning og som kører rigtig mange km. Den anden gruppe vil være de lastvogne, som kører færre km. F.eks. Distributionsvogne med mange stop og start og kranbiler, der ofte står og kraner i timevis.
For den sidstnævnte gruppe er Søren Bering overbevist om, at det vedligeholdelsesfrie system med EGR-løsningen (udstødningstilbageførsel - som MAN og Scania anvender), vil være den rigtige løsning..
-----