23948sdkhjf

Femern Bro i 2015

Den den transportminster og den tyske trafikminister forventer beslutning om Femern-projekt i 1. halvår 2006

Den den transportminster og den tyske trafikminister forventer beslutning om Femern-projekt i 1. halvår 2006



Transportminister Flemming Hansen mødtes fredag med sin tyske kollega Manfred Stolpe for at gøre status over planerne om en fast forbindelse over Femern Bælt. Begge ministre bakker fortsat op om Berlin-erklæringen fra juni 2004, der fastlægger hvilke forhindringer, der skal overvindes før beslutningen om en fast forbindelse over Femern Bælt kan træffes. Især med hensyn til finansiering, økonomi og miljø.

Antallet af udestående hurdler er nu indsnævret så meget, og ekspertundersøgelser af disse er nu så fremskredne, at der måske allerede kan træffes beslutning om anlægget i starten af 2006.

De foreløbige undersøgelser på miljøområdet tyder kun på meget begrænsede miljømæssige konsekvenser af en Femern Bro, og tyskerne er blevet mere positive over for den danske finansieringsmodel – der blev anvendt ved anlægget af broerne over Storebælt og Øresund.

Ministrene besluttede at reducere antallet af konkrete finansieringsmodeller, der skal undersøges nærmere, til to. De finansielle eksperters analyse forventes klar inden udgangen af i år. Og de besluttede, at en skråstagsbro med en firesporet motorvej og to jernbanespor skal betragtes som den foretrukne tekniske løsning på baggrund af lavere anlægsomkostninger sammenlignet med en sænketunnel med samme antal vognbaner og jernbanespor, samt sikkerheds- og beredskabsmæssige betragtninger. En sænketunnel med en firesporet motorvej og to jernbanespor skal betragtes som den foretrukne alternative løsning.

- Jeg er tilfreds med at kunne konstatere, at Femern Bælt-projektet skrider godt fremad ad det spor, som vi blev enige om på vores møde i Berlin i juni sidste år. Jeg finder det særligt opmuntrende, at vi er godt på vej til at løse spørgsmålet vedrørende de finansielle aspekter, såvel som den tekniske løsning for forbindelsen, ligesom de identificerede miljøspørgsmål synes at kunne håndteres, udtalte forbundstrafikminister Manfred Stolpe efter mødet.

- Jeg ser frem til det fortsatte samarbejde med mine kolleger i Berlin og Slesvig-Holsten om realiseringen af dette vigtige infrastrukturprojekt, som vil styrke forbindelsen ikke bare mellem Danmark og Tyskland, men mellem Skandinavien og det øvrige Europa. Jeg er sikker på, at vi vil finde gode løsninger på de spørgsmål, der stadig udestår, sagde transportminister Flemming Hansen

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094