Iveco tager skridtet fuld ud
Som den fjerde lastvognsproducent i Europa, har Iveco nu vist sit bud på, hvordan de nye og skærpede miljøkrav skal imødekommes. I skyggen af den tyske vejskat tager Iveco skridtet helt ud med det samme og introducerer nye lastvogne i Stralis-serien, der kan leveres enten som EURO 4 eller EURO 5 klassificerede.
Iveco lægger ud med at lancere Stralis-modellerne med henholdsvis Cursor 10 motoren på 430 hk og Cursor 13 motoren på 480 hk i både EURO 4 og 5 versioner og fremhæver, at man i respekt for miljøet har valgt SCR-løsningen (Selectiv catalytic reduction).
Som den fjerde lastvognsproducent i Europa, har Iveco nu vist sit bud på, hvordan de nye og skærpede miljøkrav skal imødekommes.
I skyggen af den tyske vejskat tager Iveco skridtet helt ud med det samme og introducerer nye lastvogne i Stralis-serien, der kan leveres enten som EURO 4 eller EURO 5 klassifice-rede.
Den nye EURO 4 norm træder i kraft i oktober 2006, og tilsvarende træder EURO 5 nor-men i kraft i oktober 2009.
Ved allerede nu også at tilbyde EURO 5 klassificerede lastvogne, har kunderne mulighed for at vælge en lastvogn, som i fremtiden kan rulle billigere på den tyske Autobahn.
Samtidig kan man imødekomme mange kunders ønsker om at bidrage til et renere miljø, ved at kunne vælge EURO 5 versioner.
Iveco lægger ud med at lancere Stralis-modellerne med henholdsvis Cursor 10 motoren på 430 hk og Cursor 13 motoren på 480 hk i både EURO 4 og 5 versioner.
Fra Ivecos side fremhæves det, at man i respekt for miljøet har valgt SCR-løsningen (Se-lectiv catalytic reduction) til de store motorer. Denne løsning giver mulighed for at reducere brændstofforbruget i forhold til tidligere modeller.
Sådan stiger effektivitetenI grundprincip er det den "gamle" Cursor motor med pumpe-injektorer, man nu anven-der, idet man i princippet indsprøjter diesel tidligere end i Euro 3 udgaven.
Ved at benytte denne tekniske løsning stiger forbrændingstrykket, og partikelmængden falder drastisk, så effektiviteten af motoren stiger med et lavere brændstofforbrug til følge. Men kvælstofoxiderne (NOx) stiger dog meget, så dem klarer man ved efterbehandling i udstødningssystemet med SCR-katalysatoren.
For at optimere forbrændingen yderligere, er der ændret på injektorerne, stempelringene, EDC-styringen samt indsprøjtningstrykket (går op til 1800 bar) i forhold til en Euro 3.
EURO 5 bruger lidt mere AdBlueForskellen på en EURO 4 og en EURO 5 version ligger lidt groft sagt i, at man bruger ca. 4-5 procent AdBlue i forhold til dieselbrændstoffet ved en EURO 4 version, mens en EURO 5 version benytter ca. 6-8 procent AdBlue.
Der er også tale om et endnu bedre brændstofindsprøjtningssystem. Trykket på Cursor-motorernes indsprøjtningssystem ligger nemlig helt oppe på 2000 bar, hvilket er med til at give en ren forbrænding og samtidig et lavere brændstofforbrug.
Lige efter turboladeren i udstødningen sprøjtes der AdBlue ind med en dyse. Ude i lydpot-ten, der er blevet til en kombineret katalysator og lyddæmper, sker der en katalytisk pro-ces, som nedbryder alle de skadelige stoffer.
Udviklingen af SCR-løsningen startede helt tilbage i 1994 på Ivecos motorforskningscenter i Arbon i Schweiz som et samarbejde mellem flere motorproducenter.
Siden er der sket en stor udvikling, og der har bl.a. været kørt tests både under ekstreme kuldegrader ved vintertid i Norden og under høje temperaturer i Spanien.
En af de fordele, som Iveco nævner i forbindelse med valget af SCR-løsningen er, at der ikke kræves ekstraordinær stor kapacitet af motorens kølesystem.
Ulemperne er selvfølgelig bl.a., at SCR-teknologien kræver en ekstra tank med AdBlue på den enkelte lastvogn - og at der skal tankes AdBlue i tide.
Hele distributionskæden vil specielt i opstartsfasen være et problem, fordi AdBlue produk-tet ikke vil kunne fås på enhver tankstation.
Iveco fremhæver dog, at man f.eks. med en EURO 4 version, der har en AdBlue tank med et rumindhold på 60 liter, kan tilbagelægge en afstand på ca. 3500 km, før der skal tankes AdBlue igen.
De fabriksmonterede tanke på IVECO lastvognene til AdBlue leveres med et rum-indhold på enten 45 liter, 60 liter eller 120 liter.
Dog vil Iveco også markedsføre AdBlue under produktnavnet ECOLINE som både kan leveres i små plastbeholdere, fade og i større transportable anlæg.
Salget er begyndt i TysklandDe nye modeller vil kunne bestilles fra august måned, og de første leveringer vil finde sted til efteråret.
I Skandinavien vil de første EURO 5 modeller dog først være på gaden i begyndelsen af år 2006. Det skyldes, at der i øjeblikket er meget stor efterspørgsel efter EURO 5 modeller på det tyske marked.
I første halvdel af 2006 vil resten af Ivecos lastvognsprogram følge med.
En enkelt version af Cursor 8 motoren vil kunne klare sig med en EGR-løsning. Det er dog udelukkende til en enkelt buskunde, at denne version vil blive lavet. Alle øvrige Cursor 8, 10 og 13 motorer vil blive med SCR.
Commerciel director Henrik Starup udtalte ved et pressemøde under præsentationen i Ulm, at man på europæisk plan allerede har ordrer på ca. 300 - 400 nye lastvogne med en miljøklassificering, der er højere end EURO 3.
Heraf er de 90 procent af ordrerne på EURO 5 klassificerede vogne, hvilket utvivlsomt skyldes, at der er tale om kunder, som kører meget i Tyskland.
Samtidig er forventningerne om en bedre brændstoføkonomi med til at få kunderne til at vælge EURO 5. Der vil sandsynligvis også være en højere gensalgspris på lastvogne, der opfylder EURO 5 frem for EURO 4.
Velkørende lastvognsserieEfter en testkørsel i Sydtyskland af både Stralis 480 i EURO 4 version og i EURO 5 version på såvel motorveje som by- og bjergveje er det helt klart, at Iveco Stralis er en vir-kelig velkørende lastvogn, som gør det til en behagelighed at være chauffør.
Og det er en ren fornøjelse at køre i en Stralis med det automatiserede gearskifte fra ZF (ASTRONIC), der i Ivecos udgave kaldes EUROTRONIC 2.
Uanset om man kører på motorvej, i byområde eller på smalle bjergveje, så klarer det altid skiftearbejdet til et 13 tal.
Lydmæssigt fornemmes det som om den nye Stralis 480 går lidt hårdere i tomgang, men når den først er oppe i omdrejninger, er det meget lydløst inde i førerhuset. Motoren er absolut arbejdsom, og der er ingen mærkbare ændringer fra EURO 3 versionen.
Stort skridt for trafiksikkerhedenVed introduktionen, der fandt sted på Ivecos fabrik i den sydtyske by Ulm, viste man ved samme lejlighed en enkelt Stralis, der var udstyret med ACC (cruisecontrol/tempostat med indbygget afstandsmåler) samt ESP (Elektronisk Stabilitets Program) og sporassi-stent.
Den første etape af testturen med de nye EURO 4 og 5 lastvogne kørte jeg i denne Iveco Stralis, hvor jeg kunne konstatere, at Ivecos ACC-løsning virker fortræffeligt. Kører man ud af motorvejen, så er det bare at stille cruiscontrol?en og indstille den ønskede mindste-afstand til de forankørende, så kører lastvognen bare selv derudaf.
Sænker den forankørende hastigheden, så bremser Stralis?en selv ned og finder det rigti-ge gear. Et virkelig stort skridt for trafiksikkerheden.
Ifølge Iveco i Danmark vil det være muligt at købe nye Stralis med bl.a. ACC i løbet af 2006.
-----