23948sdkhjf

Nye heste i Jumper

Det er godt et år siden Citroën præsenterede en ny topmotor til Jumper? en 2.8 liters HDi dieselmotor med en ydelse på 146 hk og et moment på 310 Nm.

En uges testkørsel af en Jumper LH viser, at den nye motor pynter i forhold til den hidtidige 127 hk 2.8 liters motor, der stadig er på modelprogrammet.

Topeffekten ydes ved 3.600 omdrejninger og topmomentet leveres allerede fra 1.500 omdrejninger imod 1800 omdrejninger på 127 hk-motoren.

De ekstra kræfter giver den to tons tunge Jumper netop den spændstighed, som ofte savnes i store kassevogne, selv når nyttelasten er begrænset til chaufførens madkasse. Det positive indtryk af motoren fortsætter helt op til totalvægten på 3.300 kilo, hvor der stadig sidder ubrugte hypper klar, hvis man skulle få brug for at hænge en trailer på krogen.

Den eneste mangel på drivlinien er et 6. gear til motorvejen ? en detalje der er rigeligt med kræfter til.

Make Up

Citroën Jumper har samtidig fået en diskret fornyelse af makeup?en med nye farver karrosserifarver og indtræk.

Jumper er som sine søskende et velgennemtænkt værktøj. Køreegenskaberne er pæne og godartede, så længe man husker at bruge de mange kræfter med omtanke.

ABS-bremser med Elektronisk Bremsekraftfordeling (EBD)er standard. ASR-antispin systemet, der registrerer nedsat vejgreb på et af de trækkende hjul, og derfor bremser dette og flytter moment over på det andet trækkende hjul, er ekstraudstyr og koster små 1.200 kroner.

Udstyrslisten er i øvrigt ganske respektabel og på højde med det, man kan forvente i Airbag til føreren er standard, mens passagerairbag koster knap 3.000 ekstra.

En af Jumpers store forcer set med chaufførøjne er rummeligheden. Citroën er ikke faldet for fristelsen til at øge varerumsvolumen ved ekspropriation af førerkabinen.

Her er rigeligt med plads, og det er befriende let at komme ind og ud.

Citroën har også udstyret Jumper med sikkerhedsseler, der kan justeres i højde. Sammen med et multijusterbart sæde sikrer det, at chaufføren kan få en behagelig og sikker kørestilling uanset fysionomi.

Varerummet i testbilen var beklædt, hvilket givetvis har medvirket til at dæmpe kabinestøjen, der ligger omkring gennemsnittet for kassevogne. Så her er der stadig plads til forbedringer.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078