Scandlines ved vadested
Det dansk tyske færgerederi Scandlines har i årevis hentet overskrifter i erhvervspressen på spørgsmål om splid mellem de statslige ejere i København og Berlin.
- Det er ikke noget vi har mærket meget til i dagligdagen. Her er samarbejdet over landegrænsen glimrende, siger salgschef Kim Jensen, Scandlines Fragt, der for nyligt kunne fejre 25 års jubilæum i rederiet.
Scanlines AG, der blev dannet ved fusion af DSB Rederi og den tyske Deutsche Fährgesellschaft Ostsee GmbH, er i dag så sund en forretning, at de statslige ejere er klar til at indkassere gevinsten ved et salg.
Kim Jensen lægger ikke skjul på, at usikkerheden om rederiets fremtidige ejerforhold hæmmer videreudviklingen af virksomheden.
- Vi står i et vadested, fordi ejerne ønsker at sælge. Det betyder også, at vi står lidt i stampe, fordi vi ikke kan træffe de store strategiske beslutninger, der kan medvirke til at udvikle virksomheden, siger Kim Jensen.
Scandlines driver i dag 20 forskellige ruter i Kattegat og Østersøområdet. Indtjening ligger nogenlunde ligeligt fordelt mellem passager og personbilstrafik, detailsalg og fragt med en tredjedel til hver. Derfor har rederiet naturligvis også satset målrettet på fragtområdet, dels med serviceforbedringer på eksisterende ruter og udviklingen af nye ruter i Østersøområdet.
Tre frem to tilbageSatsningen på markederne i Baltikum efter Berlin-murens fald har ikke været problemfri.
- Hvis man ser på væksten på ruterne til de baltiske lande i et længere perspektiv, så er det gået tre skridt frem og to tilbage. Det er et marked, som er ekstremt følsomt over for påvirkninger. I slutningen af 90?erne satte den russiske finanskrise markedet tilbage, så ramte terrorangrebet 11. september 2001 verdensøkonomien. Nu har udvidelsen af EU øget fragtmængderne, men samtidig er en række barrierer for landevejstransporten forsvundet, og det har ramt skibstrafikken hårdt. Effekten af Øst-udvidelsen har ikke bare overrasket os, men hele den maritime branche. Trafikken på skib er gået tilbage med 15 til 20 procent siger informationschef Gert Jakobsen, Scandlines.
Lastbilernes konkurrenceevne skyldes dels en kombination af lave chaufførlønninger og billig afgiftsfri russisk dieselolie. Faktorer som også pressede færgerederierne før EU-udvidelsen. Men bortfaldet af toldgrænsen mellem Polen og Tyskland har forstærket effekten af lave lønomkostninger og billig diesel.
- En lastbil kan køre meget langt ind i Vesteuropa på en tankfuld. Men indførelsen af maut?en og bedre kontrol af køre/hviletidsreglerne vil gøre konkurrencen mere lige. Så vi skal nok komme tilbage, siger Gert Jakobsen.
Kim Jensen fremhæver, at konkurrencen fra lastbiler primært er mærkbar på de færgeruter, der går langs med landevejene.
Det russiske marked bar en stor del af fragtmarkedet i 90?erne, men de baltiske landes betydning er stigende.
- Det baltiske marked er blevet meget større del af vores forretning end vi forventede. Eksporten vokser her med 12 til 15 procent om året, siger Kim Jensen.
SverigeScandlines sejler i dag på tre destinationer i Baltikum. Ventspils i Estland med ruten til Nynäshamn øst for Stockholm, der ligger optimalt for den Nordsvenske industri. Karlshamn-Liepaja i Letland, der er gunstigt placeret i forhold til koncentrationen af industrien midt- og Sydsverige.
- Vi står stærkt med ruterne mellem Sverige og Baltikum, hvor der er en betydelig fragtvolumen. Trafikken til Baltikum er præget af en vis skævvridning, fordi importen til Baltikum er større end eksporten. Men det varierer fra rute til rute, fortæller Kim Jensen.
Scandlines forbinder også Danmark med Baltikum med ruten Århus-Aabenraa-Kleipeda. Endelig har færgerederiet ruter fra Kiel og Sassnitz til Kleipeda, samt fra Rostok til Liepaja.
Polen i kikkertenMen selv om Baltikum er interessant ud fra et vækstsynspunkt, har Scandlines ikke overset Polen.
- Væksten i Polen er langt højere og markedet er større, så her vil vi naturligvis gerne have et ben ind. Ikke mellem Danmark og Polen, men mellem Sverige og Polen, siger Kim Jensen.
Transportmarkedet har gennemgået store forandringer siden murens fald og tilsvarende forandringer står formentlig for døren i de kommende år. I Scandlines er man parat til tage udfordringerne op og ser fortsat lyst på fremtiden i Baltikum.
- Det har været utroligt spændende at være med til. Især øst-vest trafikkerne vil udvikle sig voldsomt i de kommende år. I øjeblikket er der lidt wild west stemning over det hele. Men i takt med at de nye EU-lande bliver integreret kommer der også mere regulering. Og på et eller andet tidspunkt vil Polen formentlig indføre en vejskat, fordi de skal finansiere en udbygning af vejnettet, der allerede er overbelastet, spår Kim Jensen.
-----