Danmarks ældste vognmandsforretning investerer igen
Det er ikke første gang, at Thurah Vognmandsforretning A/S med hjemsted i Ishøj er med i front, når det gælder miljøet. Sidste gang anskaffede Thurah nye Scania lastvogne, der faktisk var EURO3 klassificerede, inden versionen officielt var kommet frem. Men det måtte man ikke reklamere med, så det hed sig, at der var tale om en speciel miljøversion.
I dag kører firmaet også med filter på flere Scania R114?, så man kan opfylde kravene i en eventuel miljøzone, som for ikke så længe siden var på den politiske dagsorden i Københavns Kommune.
Og nu har vognmandsfirmaet afgivet bestilling på et dusin nye Scania lastvogne, hvoraf de fleste er af typen R 340, som er udstyret med en ny 12 liters motorversion, der yder 340 hk, og som opfylder Euro4 normen bl.a. ved hjælp af EGR (Udstødningstilbageførsel ? som det allerede kendes fra Scanias 420 hk Euro4-motor).
Med valget af R-førerhuset har man lyttet til chaufførernes ønske om en højere placering over vejbanen og dermed et bedre overblik i trafikken. R-førerhuset kan tillige byde på et næsten fladt gulv, som igen er med til at sikre den bedste chaufførkomfort. De nye mere miljøvenlige lastvogne forventes klar til opbygning i løbet af september måned i år.
Scania vil senere præsentere P-førerhuset i kombination med de 12-liters Euro4-motorer på 340 og 380 hk.
Renere miljø et kundekrav- Vi investerer i nye lastvogne med et højere miljøniveau, fordi det bl.a. er et kundekrav, og samtidig tror vi ikke på, at den omtalte miljøzone er helt begravet, udtaler vognmand Lars. M. Mouritsen fra Thurah til Danmarks Transport-Tidende.
- Det er nemlig ofte sådan at kunderne, tager det med som et krav, hvis man vil transportere deres gods. Vi har også kunder som stiller krav om, at vi dokumenterer udslippet på transporterne, så derfor er vi nødt til at være med i front.
- Ret beset er et godt miljø også en god idé, siger vognmanden, der bl.a. har haft sæde i det udvalg under Københavns Vognmandslaug, der arbejdede med Miljøzonen.
- I fremtiden kan vi nok være sikre på, at kravene vil blive strammet yderligere, og nu stod vi for at skulle udskifte de lastvogne, som er fire ? fem år gamle, så er det sikkert smart nok at investere i lastvogne, som er så miljøvenlige som muligt. Samtidig går det ofte lettere ved tilbudsgivning, når alt det miljømæssige er på plads, og man er placeret i den rigtige ende af skalaen, siger han og fortsætter:
- Det er dog ?træls? at tabe til en konkurrent, som måske slet ikke opfylder noget, men som til gengæld har afgivet et økonomisk lavt fragttilbud. I sidste ende er det jo desværre altid prisen, det kommer an på.
Enklere med ét lastvognsmærkeThurah, har siden den første januar i år udelukkende Scania lastvogne i sin flåde.
- Det er der flere årsager til, siger vognmand Per Mouritsen. Bl.a. reparerer vi stort set selv alt på eget værksted. Det betyder, at vi kan nøjes med at have ganske få reservedele på lager. Vi kender også mærket for noget godt og samtidig får vi en god service ved den lokale forhandler.
- Selvfølgelig tjekker vi priser, når der skal anskaffes nyt materiel. Er der tekniske problemer, lokaliserer vi dem hurtigt. Så ved vi også vi skal være opmærksomme på søskende-bilerne, som måske har de samme tekniske problemer, der hurtigt lader sig udbedre, siger han.
Thurah Vognmandsforretning A/S er miljøgodkendt transportør i Københavns Kommune og må transportere fast affald, jord m.v. ligesom man er godkendt til at måtte indsamle elektronikskrot. I alt råder Thurah Vognmandsforretning A/S over ca. 26 lastvogne, der omfatter distributionsvogne, trailervogntog samt kranvogne. Der beskæftiges i alt ca. 35 ? 40 medarbejdere, hvoraf der er syv administrative medarbejdere, de to ejere inklusive.
-----