Ordrerne strømmede ind til Airbus
Det ægyptiske lavprisselskab Air Cargo, datterselskab til Egypt Air, har således bestilt seks A318 fly, der skal anvendes primært på flyvninger inden for Ægypten, men også på selskabets ruter til Europa og Mellemøsten. Air Cairo flyver allerede i dag med to A321, leaset fra Egypt Air. Air Cairo?s nye fly leveres fra 3. kvartal i 2006 i en konfiguration med plads til 120 passagerer.
A318 er A320-familiens mindste og nyeste medlem, og flytypen er i dag i drift ved næsten 200 operatører over hele verden. Air Cairo er Airbus? første A318-kunde i Mellemøsten.
Det indiske lavprisselskab IndiGo havde den helt store bestillingsliste med til Paris med faste ordrer på ikke mindre end 100 fly af A320 familien. IndiGo er endnu under opbygning, og selskabet har dermed valgt fra starten at bygge på Airbus-flyene for fremtiden i et enormt og stærkt voksende marked for flytransport.
Tiger Airways, der er et lavprisselskab i Singapore, har bestilt yderligere otte Airbus A320 fly i tillæg til de fire leasede A320 fly, selskabet allerede råder over. Tiger Airways vil få sin første A320 i marts 2006, og de nye fly vil blive indsat på selskabets regionale rutenet, der i dag omfatter 10 destinationer i seks lande.
Airbus har desuden skrevet kontrakt med det indiske selskab, Kingfisher Airlines om levering af fem A330-200 fly, der skal indsættes på selskabets voksende regionale rutenetværk samt på ruter til Europa. Kingfisher Airlines er allerede en betydelig kunde ved Airbus med tidligere ordrer på 10 A320 og tre A319 fly med optioner på yderligere 20 narrowbody-fly.
Lift-off for A350Kingfisher Airlines afgav samtidig bestilling på fem af Airbus? nyeste fly, det mellemstore langdistancefly A350, der vil blive leveret til selskabet fra 2012 med henblik på beflyvning af de længere nonstop-ruter til blandt andet USA.
A350 viderefører succesen fra A330 og A340 og inddrager de seneste erfaringer med de avancerede teknologier, der er udviklet med kæmpeflyet A380. Udstrakt brug af nye kulfiber og aluminium/lithium materialer, ny aerodynamik og driftsøkonomiske motorer sikrer hidtil uhørt lave driftsomkostninger.
A350 er under Paris Air Show også bestilt af andre kunder:
Således afgav Qatar Airways en bestilling på 60 A350 fly, og selskabet blev dermed den hidtil største og samtidig første mellemøstlige kunde til dette nye fly. Qatar Airways har bestilt A350 i to versioner og vil modtage sine første A350-800 fly fra 3. kvartal 2010 og de første af de lidt større A350-900 fly fra nogle måneder senere.
A350-800 kan transportere 253 passagerer over 16,300 km, mens A350-900 kan flyve 300 passagerer over afstande på op til 13,900 km.
Køber til flagskibEt andet selskab i Mellemøsten, Alafco, der er et internationalt leasingselskab, baseret i Kuwait, afgav ligeledes ordrer på A350 i et antal af 12 fly, med option på endnu seks. Alafco vil få sine første A350-800 fra 3. kvartal 2012 og råder allerede over både A320 og A300/A310 fly.
Endelig dukker det indiske Kingfisher Airlines op igen som kunde til Airbus? flagskib for det 21. århundrede: A380, som selskabet har bestilt i et antal af fem med henblik på de helt store interkontinentale langruter.
-----