23948sdkhjf

Fordobling af flåden 2005-2024

Men andre i mange andre situationer er de såmænd ikke langt fra hinanden. Som for eksempel når det gælder prognoser for udviklingen i verdens flåder af fragtfly frem til 2023-24.

De er i hvert fald enige om, at verdens fragtfly vil stort set fordobles i antal fra 2005-2023.

Boeing finder i deres nyeste prognose, at der i 2004 var 1,757 fragtfly i verden. Deriblandt 920 små fragtere som ATP og Boeing 737, 265 mellemstore widebody-fly som Boeing 757 og Airbus A300/310, og 463 af de helt tunge drenge som Boeing 747 og AN-124.

Boeing regner med, at der i perioden 2005-2024 vil komme endnu 24 små, 178 mellemstore og 519 king-size fragtere. Altså i alt 721 nye rene fragtere. Airbus har regnet sig frem til 727, så forskellen i minimal.

Samtidig, siger Boeing, vil operatørerne pensionere 767 små, 85 mellemstore og 251 af de helt store fragtfly.

Dobbelt så mange fragtfly

Også i perioden 2005-2024 vil operatørerne dernæst konvertere 2,148 brugte passagerfly til fragtfly ? nemlig 1,066 små, 605 mellemstore og 477 store fly.

Det betyder, at der i 2024 vil være 3,526 fragtfly i verden ? 1,255 små, 1,063 mellemstore og 1,208 rigtig store fragtere.

Dermed er det sagt, at forholdet mellem ombyggede passagerfly og rene nybyggede fragtfly er tre-til-en ? og at omkring 70 procent af alle de fragtfly, der er i drift i dag, vil være ude af tjeneste i 2024. Samme tal når Airbus frem til.

Og det helt overordnede facit er, at der i 2024 vil være stort set dobbelt så mange fragtfly i tjeneste, som der findes i dag.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078