Tyngdepunkt flytter mod nord til Trekantsområdet
Når kommunalreformen er gennemført vil den kommende Aabenraa kommune formentlig stadig være førende inden for transport målt på antal transportarbejdspladser i forhold til det samlede antal arbejdspladser. Den kommende storkommune har med godt 3.500 ansatte i transport, post og telekommunikation, hvilket svarer til 11.6 procent af samlede antal arbejdspladser.
Men rykkes blikket op i region Syddanmarks nordøstlige ende, så er både Fredericia og Billund tæt på at gøre Aabenraa rangen stridig. I begge de kommende storkommuner, der er et vigtigt hjørne i trekantsområdet, udgør transportjobs omkring 10,5 procent af det samlede antal arbejdspladser. Et tal der er stigende.
Sammenligner man tallene for Sønderjyllands og Vejle Amter er det tydeligt, at transporterhvervets beskæftigelsesmæssige betydning er vigende i Sønderjylland, mens udviklingen går den anden vej i Vejle Amt.
Antallet af transportarbejdspladser i Sønderjyllands Amt er ifølge Danmarks Statistik faldet fra knap 6.500 til 5.500 fra 1993 til 2004.
MotorvejsnettetI Vejle Amt er antallet af transportbeskæftigede i samme periode steget fra 7.300 til 8.600.
Transportsektorens traditionelt store betydning i Sønderjyllands Amt skyldes især den internationale trafik til og fra Tyskland. Realiseringen af det indre marked i EU i 1993 - og dermed bortfaldet af toldbehandlingen - har reduceret landegrænsens logistiske betydning.
I samme periode har trekantsområdet gennemgået en mindre industriel revolution, der har givet god økonomisk vækst, hvilket i sig selv har øget transportbehovet. Samtidig er Trekantsområdets vestlige hjørne for alvor på vej ind på motorvejsnettet, der er blevet noget nær landsdækkende.
Padborg og FredericiaEn af de kommuner, der har vundet på tendensen til at drage mod nord, er Fredericia ? ikke mindst i kraft af kommunes optimale placering der hvor motorvejen og jernbanen fra Sverige/Sjælland og Norge/Nordjylland samlet. Kommunen har arbejdet målrettet på at udnytte den geografiske fordel ? blandt andet med Kombiterminalen og transportcenteret i Taulov, samt udviklingen af havnen i Fredericia.
Sammenligner man beskæftigelsestallet i transportsektoren i Padborg og Fredericia, overhalede Fredericia allerede Bov Kommune i 1999. Bov Kommune fylder i kraft af transportcenteret i Padborg stadig meget på det danske transportlandkort.
Men antallet af arbejdspladser inden for Danmarks Statistiks definition af transport er dalet jævnt fra 2.500 i små 1.700 i 2004.
På vej opI Fredericia er steg beskæftigelsen tilsvarende frem til 2002. I 2004 er kurven igen på vej opad.
Tallene fra Danmarks Statistik dækker ikke alle job i transportsektoren og ligger derfor lavere end andre opgørelser. Men de afslører generelle udviklingstendenser.
-----