Fra cykelbud til ekspres-leverandør i bil
De Grønne Bude er i Danmark især blevet kendt for levering af mindre forsendelser, hvor transportmidlet har været cykel. Siden er bilerne kommet, og i dag er bilbudene ligeså store som cykelbudene. Men tiderne skifter, og i dag ønsker virksomheden en bredere profil:
- De Grønne Bude har i de senere år haft en vækst på mellem fem og ti procent, siger Dorthe Helsby, der tiltrådte jobbet som administrerende direktør 1. april i år. ? Det er vores kernekompetenceområde, cykel- og bilbud / kurér-distribution, der har skabt grundlaget for fremgangen i virksomheden, men det er samtidig det samme område, som vi nu må erkende, er gået tilbage i de sidste år. Jeg mener dog, at bunden er nået, og at der ikke fremover er risiko for mindre aktivitet på levering af småforsendelser med cykelbud.
Lokal, national og international- Udviklingen inden for dansk erhvervsliv med øget brug af internettet til udveksling af dokumenter til underskrift og lignende tilsiger, at vi skal til at satse anderledes. Derfor har vi nu besluttet at skifte kurs: Fra at have et image som cykelbude vil vi nu ud og være kundernes ekspres transportleverandør i hele Danmark. Fra lokal til national til international gennem vores koncern og det netværk, vi har fået via koncernrelationerne.
Vi er allerede i gang, idet vi de seneste to år har leveret bøger for en række af de store danske bogklubber til privatkunder i Danmark, og hos Ikea står vi ved skranken og tilbyder kunderne at køre både dem og varerne hjem ? hurtigt og effektivt. Derfor har vi ikke kunnet mærke den nedgang på dokumentbud-området, som vi har registreret, men har kompenseret ved at udvikle nye produkter.
Cykler i centrumCyklerne er stadig stærke i centrum af byerne, mens bilerne klarer både større gods og afstande. Det er dette skift fra cykel til bil, der skete for fem-seks år siden, kombineret med nye forretningsområder, som har sikret vores fremgang i de tidligere år, - og fortsat vil sikre væksten.
- Vi har 300 medarbejdere og 100 biler, og vi er indstillet på, at vore kunder skal vide, at vi har bilerne og kan tilbyde kunderne biltransporter som erstatning for cykelleverancerne. I dag hedder vi Box de grønne bude, fortsætter Dorthe Helsby, - vi er ejet af Posten Norge og er med søsterselskaber i Norge og Sverige ledende i Skandinavien på budkørsel, distribution, logistik og outsourcing. Via de skandinaviske alliancer har vi også adgang til et stærkt internationalt netværk.
-----