23948sdkhjf

DTL ønsker fritagelse af AdBlue

DTL har fra startarbejdet for en model for fritagelse af afgift på produktet

DTL har fra startarbejdet for en model for fritagelse af afgift på produktet



Men skatteministeren har alligevel har besluttet, at der skal arbejdes videre med en godtgørelsesmodel. Den oprindeligt aftalte løsning med Skatteministeriet om en afgiftsfritagelse er dermed ude af billedet, oplyser vicedirektør Morten Lindbo, DTL, som venter at få lovforslaget til høring en gang efter sommerferien.

DTL beklager meget, at der nu i stedet for en fritagelse lægges op til en godtgørelsesordning med de administrative (og dermed økonomiske) byrder, dette medfører for vognmandserhvervet.

DTLs cheføkonom, Ove Holm, har netop været til en europæisk konference i Bruxelles om strategier for købere og udbydere af Euro 4 og 5 lastbiler samt AdBlue. På konferencen stod det klart, at prisen for AdBlue er helt afgørende for en hurtig introduktion af produktet, idet det har afgørende indflydelse på transportørernes incitament til at købe de nye lastbiler med Euro 4 og 5 motorer.

DTL er derfor ikke i tvivl om, at en godtgørelsesordnings administrative belastninger i forhold til en fritagelsesordning vil medvirke til at hæmme introduktionen af mere miljøvenlige lastbiler i Danmark, lyder det fra Morten Lindbo, som nævner, at markedsprisen for AdBlue for øjeblikket er ca. 4 kr./liter. Afgiften på 5 kr./ton kvælstof svarer til ca. 81,5 øre/liter AdBlue eller ca. 20 pct. oven i produktprisen.

- Det ligger derfor fast, at afgiften i sig selv kan få afgørende betydning for introduktion af AdBlue i Danmark, siger Morten Lindbo.

En godtgørelsesordning giver ganske vist vognmændene mulighed for "fuld" refusion. Men de administrative byrder vil efter DTLs opfattelse være uforholdsmæssigt store i forhold til godtgørelsesbeløbene.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094