23948sdkhjf

Transportcentre udenfor modulvogntogsforsøg

Det mikroskopiske danske forsøg med modulvogntog er for småt til at danne et brugbart erfaringsgrundlag

Det mikroskopiske danske forsøg med modulvogntog er for småt til at danne et brugbart erfaringsgrundlag



Det blev kun til et kort stykke snor og ikke det håbede landsdækkende netværk, da trafikminister Flemming Hansen opfyldte et gammelt ønske i transportbranchen med tilladelsen til forsøg med modulvogntog i Danmark.

Tilladelsen til de 25,25 meter lange og 60 tons tunge vogntog efter svensk model, gælder kun mellem cargo centret i Kastrup Lufthavn og Øresundsbroen. Dermed er der ikke foreløbig udsigt til det logistiske, trafik- og miljømæssige kvantespring, som transportbranchen håbede..

- Det kan ikke betegnes som et forsøg, men snarere en dispensation. Det er simpelthen for småt til at afdække konsekvenserne, vurderer vicedirektør Morten Lindbo, DTL, der understreger, at tilladelsen trods alt er en start.

Transportbranchen - herunder DTL - havde argumenteret for et forsøg på det overordnede vejnet, hvor modulvogntogene kørte mellem store godsknudepunkter som transportcentrene.


Transportcenter Kastrup

Kastrup Lufthavns cargo center er det eneste danske godsknudepunkt, der er omfattet af dispensationen og derfor primært interessant for de forholdsvis få vognmænd, der kører med luftfragt til og fra Sverige.

Men andre danske transportvirksomheder med trafik på Sverige ser også mulighed for gevinst.

- Vi har fået henvendelser fra flere transportvirksomheder uden for den snævre kreds af luftfragtstransportører, har udtrykt ønske om omkobling af vogntog i Kastrup. Men det er ikke helt uproblematisk, og vi er ved at undersøge mulighederne og er i kontakt med cargocentret og de relevante myndigheder, fortæller Morten Lindbo.

Den brede interesse for omkobling af vogntog i Kastrup i stedet for i Sverige skyldes formentligt først og fremmest, at der kan spares betydelige summer på brobilletten.

Kim Johansen Transport, der allerede søgte om en tilsvarende dispensation for mere end tre år siden - og fik nej - er naturligvis glad.

- Vi er naturligvis glade for at det nu lykkedes. Men jeg er skuffet - både på miljøet og samfundets vegne, siger Kim Johansen, der mener hele motorvejsnettet burde være omfattet.

Kim Johansen erkender, at dele af transporterhvervet måske har bidraget til den politiske forsigtighed, der ligger bag den begrænsede dispensation. Blandt andet fordi lokale interesser førte til urealistiske krav om at komme på modulvogntogskortet.

- Det er altid let at være bagklog. Men der opstod nok lidt flimmer på skærmen, som skabte tvivl om omfanget. Når man eksempelvis pludselig ønsker modulvogntog til Hanstholm, så er jeg i hvert fald i tvivl om, hvorvidt godsmængderne er til stede, siger Kim Johansen.

DTL's tidligere ordførende direktør Michael Svane, der i dag sidder med ansvaret for transportpolitik i HTS, har været en af hovedkræfterne i lobbyarbejdet for et dansk forsøg med modulvogntog. Han lægger ikke skjul på, at resultatet er en skuffelse, men ønsker ikke at kommentere Kim Johansens udsagn.

- Det tilkommer ikke mig, men jeg kan da henvise til den opsang, jeg gav på DTL's generalforsamling i 2004, fordi branchen ikke i tilstrækkelig grad bakkede op om den fælles målsætning, siger Michael Svane.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063