Gang i den flydende transport
Nordjysk tanktransportør har en rolig organisk vækst - stor vægt på kvalitet og mil-jø hos Holger Kristiansens Eftf., som har travlt men fastholder reglerne og giver chaufførerne ansvar.
Hos det nordjyske transportfirma Holger Kristiansens Eftf. A/S i Aalborg har man så meget gang i den flydende transport, at der hver dag beskæftiges langt flere end virksomhedens egne 15 tankvogntog.
Ud over tankvognene har firmaet, der er en del af den noget større transportkoncern GO Transport og Spedition med hjemsted på Sjælland og Lolland-Falster, også to kølevogne, der hver dag distribuerer gær til hele Danmark.
Ud af firmaets 15 tankvogntog er de to forvogn-hænger kombinationer.
Årsagen til at man benytter sig af den slags vogntog, er ifølge afdelingsleder Carsten Juul, at det på nogle af leveringsstederne ikke er muligt at komme til med et sættevognstog.
- Dér kan vore forvogne lige smutte ind og levere, og så kan lasten på påhængsvognen leveres, hvor vi normalt også kommer med sættevogn, siger han.
Holger Kristiansens Eftf. A/S er i sin tid etableret af vognmand Frederik B. Klein i Viborg, der drev virksomheden lige til sin død.
Herefter overtog skibsmægler Klaus Winther fra Sakskøbing virksomheden og flyttede den til Aalborg.
Senest har GO Transport og Spedition i år 2000 overtaget den kendte tanktransportør. Firmaet bor meget belejligt til leje ved siden af en af sine store kunder, De Danske Spritfa-brikker, på Aalborg Havn.
På den måde har man altid god føling med hvad der sker, fordi man i løbet af ugen sæd-vanligvis møder de fleste chauffører og dermed også ser de fleste vogne.
RenlighedHos Holger Kristiansen Eftf. A/S sætter man en meget stor ære i at vedligeholde og rengø-re vognene, så de altid er i top-stand ude på vejene.
- Vi transporterer udelukkende fødevarer, fortæller Carsten Juul, der har været ansat hos vognmandsfirmaet i ca. 10 år.
- Det kræver, at vi har rene biler både udvendig og indvendig, og at vort personale er om-hyggeligt med at alt er rent, så der ikke er noget at pege fingre af.
- Tanktransporterne foregår mest inden for det man kan kalde det gamle EU. Det vil sige det, som var EU indtil 1. maj 2004. Vi kommer sådan set aldrig i østlandene, siger Carsten Juul. Men destinationerne er jo bestemt af vore kunder, og indtil videre omfatter destinati-onerne ikke de tidligere østlande.
- Vi vil heller ikke have alt i vore tanke. Når man kører de produkter som vi gør, kan vi ikke blot laste hvad som helst retur og så videre. Vore kunder kræver rengøringscertifikater, inden der lastes, og vi overholder alle gældende regler og normer indenfor området, siger Carsten Juul.
Omdisponerer i tide
- Chaufførerne skal også overholde køre- og hviletidsbestemmelserne. Sker der ændringer undervejs, som påvirker transporten, så turen kommer til at afvige fra planen, ja så er chaufførerne opdraget til at kontakte os, så vi kan omdisponere i tide. Holger Kristiansens Eftf. A/S er også ISO certificeret efter ISO 9001 og 14002 på miljø. Firmaet var i øvrigt den første transportvirksomhed i Danmark med denne certificering.
- Her kører vi også efter princippet hver chauffør sin trækker og sin tanktrailer. Det sker, at der skal byttes trailer. F.eks. for at en chauffør kan holde fri. Men ellers er det hver mand, der selv har ansvaret for sit køretøj.
- Vi antager aldrig helt grønne chauffører, og de fleste kører lige med en af vore chauffører i en uges tid, inden vedkommende bliver sendt af sted alene. Firmaet sørger også for at chaufførerne bliver efteruddannet på forskellige kurser som energirigtig kørsel osv, fortæl-ler Carsten Juul
Han efterlyser dog i AMU-regi et certifikatgivende hygiejnekursus i håndtering af levneds-midler henvendt specielt til levnedsmiddeltankvognschauffører.
- Indtil videre har der så vidt vides ikke været nogen, som har udbudt sådan et kursus, så vi ser frem til at det også kommer på f.eks. AMUs spiseseddel.
UnderleverandørerI de seneste år har firmaet haft en fast stab af chauffører med en god anciennitet.
- Tidligere var der en periode, hvor det var lidt sværere at fastholde chaufførerne. Men det har heldigvis forandret sig til det bedre. For altid at kunne klare opgaverne råder Holger Kristiansens EFTF A/S over to ekstra tanksættevogne og desuden beskæftiges et større antal vognmænd hver eneste dag. Mange tanktransporter bliver således udført af uden-landske underleverandører inden for tankvognssegmentet imellem forskellige destinationer i udlandet. En stor del af transporterne kommer slet ikke forbi Danmark siger Carsten Juul.
Det er ikke usædvanligt, at der på en arbejdsdag er 15-20 eksterne tankvogne i arbejde ud over firmaets egen vognpark. Virksomheden oplever da også en konstant organisk vækst som medfører et stigende transportbehov.
Flådestyring på vej
Miljøet er også et tema hos Aalborg-firmaet på den måde, at man allerede har sat flere nye Scania-lastvogne i drift med EURO4 motor, og en ny Mercedes, der er klassificeret som EURO5 ventes at komme i drift om ganske kort tid.
I en anden del af GO koncernen tester man i øjeblikket bl.a. et flådestyringssystem fra Comlog.
- Som det ser ud lige nu, er det nok fremtiden siger indehaver af koncernen Peter Odefey til Trans Inform.
- Udover de gængse faciliteter som et sådant system tilbyder, giver det mere arbejdsro og dermed mindre stress på kontoret. Samtidig får vi et effektivt redskab til at administrere det nye arbejdstidsreglement, som jo ikke ligefrem letter vores hverdag.
- Foreløbig tester vi systemet i fem vogne og forløber det som planlagt, vil vi integrere det i resten af vores vognpark siger Peter Odefey.
-----