Sydjysk tankvognsleverandør glæder sig over unik placering
Pulvertankvogne og nu også slamsugere er øverst på programmet hos MidtTank
Tankvogne er en specialitet, og der er kun ganske få leverandører, der selv står for pro-duktionen eller dele af den i Danmark.
De fleste leverandører forhandler således tankvogne, som importeres komplette fra udlan-det.
Men en af de virksomheder, som både importerer færdige tankvogne og også færdigpro-ducerer rå tanke til komplette tankvogne, er MidtTank Billund A/S, der på trods af navnet hører hjemme ved Ødsted lige midt imellem Kolding, Bredsten, Billund og Vejle.
Firmaet har for nogle år siden bygget et nyt komplet anlæg, hvor der også er plads til sø-sterfirmaet SiloTrans A/S, der er specialiseret i tanktransporter.
MidtTank A/S har en unik beliggenhed med facade ud til den vigtige landevej, som forbin-der motorvejen ved Kolding med Vejle-Billund-Grindsted landevejen ved Bredsten. Her kører mange lastvogne forbi hele tiden.
Direktør Jan Østergaard siger da også til Trans Inform, at virksomheden, siden man flytte-de fra den oprindelige adresse i Bindeballe, har fået mange strøgkunder, som lige kan kø-re ind forbi.
- Egentlig var det meningen, at vi ville have flyttet det hele til Vejle, hvor vi havde købt en stor grund mellem E. Hessels Mercedes center og det store frysehus. I stedet tog vi be-slutning om at bygge her i Ammitsbøl, der er en lille landsby, som ligger i den østlige ud-kant af Ødsted. Vi tør slet ikke tænke på hvor lang tid det ville have taget for os at køre gennem Vejle hver dag, når vi skulle til eller fra arbejde, da ingen af os eller vore medar-bejdere havde planer om selv at flytte.
- Så det var godt at vi blev her i det sydlige Midtjylland, siger han.
To virksomheder
MidtTank blev oprindelig etableret af Jan Østergaards far, Arne Østergaard, som både drev MidtTank og SiloTrans som to sideløbende forretninger. Siden 1981 har det været to forskellige virksomheder, der bor på samme adresse og har samme ejer, nemlig et fælles holdingselskab. Driften i de to selskabet forestås af henholdsvis Jan Østergaard, der er direktør for MidtTank, og broderen Søren Østergaard, der er den daglige leder af Si-loTrans A/S.
MidtTank A/S leverer komplette færdige tankvogne af mærket Spitzer og Interconsult pul-vertankvogne, hvor de to produkter på de fleste områder supplerer hinanden. Der er da også områder, hvor de overlapper hinanden.
Spitzer er et tysk produkt, der er fuldstændig færdigproduceret fra fabrik og mest tilpasset det europæiske transportmarked med 40 ton vogntogsvægt. Til de mere specifikke tank-transporter, hvor køretøjet skal kunne udnytte de danske vægtgrænser helt ud og samtidig måske være tilpasset kundes individuelle behov, vælges ofte en Interconsult tanktrailer.
- Interconsultprodukterne, der kommer fra Sveriges førende producent indenfor tankvogns-industrien, leveres ofte som rå tank hos os, hvorefter vi her på værkstedet bygger aksler og alt tænkeligt udstyr på, fortæller direktør Jan Østergaard.
Optimal udnyttelse
Udstyret omfatter rørføringer, hydrauliske pumper, kompressorer m.v. der anvendes til at "puste" tryk ind i tanken på en pulvertankvogn, så pulveret presses ud. En af de virkelige avancerede løsninger nu til dags indenfor kompressorområdet er modellen, hvor man sæt-ter en hydraulikpumpe på trækkeren og derefter forsyner tanktraileren med en skruekom-pressor, der drives af hydraulikken fra trækkeren.
På den måde er man mere uafhængig af det trækkende køretøj, ligesom man kan holde alt det mere specielle på tanktraileren. Hydraulikpumpen på trækkeren kan jo f.eks. også bruges til at tippe med en tippeladstrailer.
Netop mens TransInform var på besøg hos MidtTank, var man på værkstedet i gang med at færdiggøre en ny Interconsult pulvertankvogne, bygget med kegletanke, hvor godset kan løbe neden ud og trykkes videre ud med luft.
Denne tanktrailer er sammen med en tvilling, som er leveret, på vej til et større dansk fir-ma, der har ønske om at kunne udnytte tankvogntogene optimalt og samtidig medbringe mest mulig gods ud fra de gældende 48 ton vogntogsvægt.
Tanken var ankommet fra Interconsult i Falkenberg som en helt rå tank. Herefter har Midt-Tank sat akselaggregat på, monteret alle rørføringer, kompressor, værkstøjskasser, ko-fangere, lys - ja alt hvad der skal være på en sådan tanktrailer.
SlamsugningSom et nyt tiltag er MidtTank for et stykke tid siden blevet forhandler af MORO SPA slam-sugeraggregater. Det er et italiensk produkt, hvor MidtTank allerede har leveret de to før-ste komplette slamsugere til to jyske kunder.
Eftersom tankvognsmarkedet ikke er et af de største markeder, har vi valgt at markedsføre dette slamsugermærke, siger Jan Østergaard.
- MORO slamsugeren udmærker sig ved ikke at have sit skyllevand liggende inde i den store tank bag stemplet, som ellers er det normale i en slamsuger. I stedet er pladsen i hjørnerne foroven på tanken i begge sider udnyttet til friskvandstanke.
- Derfor har slamsugeren den meget firkantede facon. Ved at anvende denne teknik, und-går man at slæbe colibakterier rundt fra den ene kloak til den anden, fordi bakterierne smutter med, når man bruger den samme tank til det hele.
- Her har man ren skyllevand med til de forskellige kloaker. Når der bygges en ny slamsu-ger går man ud fra tre faktorer, nemlig er der tale om en almindelig slamsuger eller skal det også være en farlig gods tankvogn, eller måske en tørstofsuger, fortæller han.
Skruekompressor
MidtTank er også forhandler af GHH RAND skruekompressor, der er et produkt fra den globale koncern Ingersoll Rand, der som bekendt også er producent af Thermo-King kø-lemaskiner. Desuden forhandles også andre kompressormærker helt efter kundeønske.
Direktør Jan Østergaard fortæller at man årligt sælger femten til tyve nye tankvogne. Med agenturet på de nye slamsugere, regner man med en stigning i det totale salg hos Midt-Tank. Ud over nysalg og produktion, driver MidtTank også service og reparationsværk-sted, hvor man laver næsten alle tænkelige opgaver inden for servicering af trailere, på-hængsvogne herunder også syn af køretøjer. Desuden har MidtTank også et værksted for trykprøvning af tanke. I alt er der seks værkstedsbaner fordelt med fire baner til produkti-on, en smørehal samt værkstedet, hvor der foretages trykprøvning. Dertil kommer en se-parat dækhal, hvor man opbevarer nye lastvogns- og trailerdæk. MidtTank beskæftiger fem på værkstedet samt to i administrationen.
-----