Shell køber transport for store million-beløb
Oliekoncernen koncentrerer sig om forarbejdningen og salg af olieprodukterne
Transportopgaverne har man overladt til professionelle transportører
Olieselskabet Shell hører til de virkelig store forbrugere af tanktransporter. Det er snart seks år siden, at man ophørte med selv at have transportmateriel.
Contract Manager Claus Reenberg udtaler til Trans Inform: - Vi har ingen planer om selv at anskaffe tankvogne igen, og vi er godt tilfredse med samarbejdet med vore transportø-rer. Vi laver det vi er gode til, nemlig at få olien op af jorden, raffinere, forarbejde og sælge produkterne til forbrugerne. Transporten overlader vi til de professionelle på det område.
Shell køber årligt køber transport for ca. 140 mio. kroner og er blandt de virkelig store transportkunder, ikke mindst inden for tanktransport.
Nye treårsaftalerDet betyder dog ikke, at SHELL ikke har hånd i hanke med transporterne. Tværtimod har oliekoncernen et meget højt niveau, når det gælder såvel planlægning, sikkerhed og ikke mindst opfølgning på, hvordan transporterne er blevet afviklet. Det er en del af aftalen med de transportleverandører som Shell benytter.
For kort tid siden blev der afholdt en transport licitation for både frit afløb og pumpekørsel. Frit afløb bruges f.eks. på servicestationer, hvor brændstoffet løber direkte ned i tanken som skal være underjordisk -uden at produktet løber igennem en måler og dermed bliver talt som det kendes fra private kunder.
Denne udbudsrunde, der omfatter transportaftaler for en treårs periode, er nu afsluttet. Antallet af transportleverandører er herefter formindsket til syv. Shell har denne gang, for en del af transportopgavernes vedkommende, anvendt en ny metode, som kaldes Online-Bidding og foregår som en form for omvendt auktion via Internettet.
Alle nuværende samt andre kvalificerede tanktransportører blev indbudt til at byde på kørslen i de forskellige regioner. Landet er i den henseende delt op i syv områder, svaren-de til antal transportører. Da alle interesserede havde afgivet deres skriftlige tilbud, blev der afholdt afklaringsmøder samt arrangeret en Online-Bidding hvor alle kunne se deres egen placering i forhold til de andre vognmænd.
Mens Online Bidding´en er i gang havde de enkelte vognmænd mulighed for at kunne føl-ge deres placering samt mulighed for at afgive et eller flere nye bud, så den pågældende transportør måske ville rykke op på listen og dermed få mulighed for at blive den heldige virksomhed, der løb af med transportopgaven.
Når der blev afgivet et bud indenfor de seneste minutter, blev tiden automatisk forlænget, så der blev tid til, at alle dem, der deltog i Online Bidding´en, kunne få mulighed for at føl-ge med og måske fremkomme med et nyt bud.
Fragtprisen var ikke synlig under forløbet. Det var udelukkende placeringen på listen, der kunne ses.
Shell havde inden denne Online-Bidding løb af stablen, haft alle med til træning, så man var klar over hvad der skulle ske. Hele processen med Online-Bidding blev klaret på ca. 110 minutter for hele landet. For hver region var der ca. ti minutter til rådighed, plus den tid, der opstod, når nogen kom med nye bud.
Et af resultaterne af runden er, at også transportører, der ikke tidligere har udført opgaver for Shell, har mulighed for at opnå transportaftaler.
Det gjaldt denne for gang et af Europas allerstørste tanktransportfirmaer, Hoyer, der gen-nem datterselskabet Hoyer Danmark A/S, har fået tildelt en større transportaftale. Den tre-årige aftale træder i kraft den første juli i år.
Med på styring af transporterne- I Shells distributionsafdeling nøjes vi ikke med at konstatere, at transporten er gået godt, fordi vi ikke har hørt noget negativt, hverken hvad angår uheld eller dårlig kundeservice. Nej, vi er helt på forkant med det hele. Vi vil nemlig også være sikre på, at transporten bli-ver gennemført professionelt og trafiksikkert. Det gør vi først og fremmest ved at stille krav til vore leverandører, og ikke mindst efterfølgende at kontrollere, at de nævnte krav også bliver overholdt, fastslår Claus Reenberg
Materiellet skal være i top, og det skal derfor opfylde nogle ganske nøje specifikationer. Disse specifikationer er kendt af de to største producenter af olietankvogne i Danmark samt af flere udenlandske materielleverandører, som alle er med i denne proces
Til gengæld er der ikke længere krav om at alle tankvognene skal være malet i Shells far-ver og med logo
Bremsesikring- For alle tankvogne er der krav om, at fartbegrænseren er sat til maksimal 80 km i timen - og det ligger fast. Et andet krav er en bremsesikring. Når chaufføren forlader sin førerplads skal vognen automatisk være afbremset, så man ikke risikerer at vognen ruller, fordi chaufføren har glemt at trække håndbremsen.
- Et tredje krav er, at alle tankvognene skal være forsynet med mindst et spejl eller et ka-mera, som dækker området lige omkring fronten af vognen, så chaufføren altid kan forvis-se sig om, at der ikke befinder sig noget eller nogen ved fronten af vognen - noget som måske ikke umiddelbart kan ses ud gennem forruden.
På det arbejdsmæssige har Shell desuden et krav om, at ingen chauffører har en arbejds-dag på mere end 12 timer (det er ikke 12 timers køretid - men en arbejdsdag!).
- Køre- hviletidsbestemmelserne er ikke et tema, idet det med de korte afstande, vi har her i Danmark, blot er et spørgsmål om en god planlægning, siger Claus Reenberg
Kontrolleres på kvartalsmøder
Hvert kvartal mødes transportfirmaerne med Shell, og under disse møder gennemgås dia-gram-arkene for perioden, hvor der både kontrolleres hastigheder og arbejdstider.
- Der bliver ikke set gennem fingre med nogen afvigelser på disse områder. På det sikker-hedsmæssige områder arbejder vi også meget på at få chaufførerne til altid at benytte sik-kerhedssele.
- Inden en chauffør begynder at køre for os, skal vedkommende gennemføre to ugers op-læring med en erfaren chauffør. Herefter afholder Shell et introduktionskursus, som afslut-tes med et kursus i defensiv kørsel.
- Det foretages af en kørelærer som kører, hvad der betegnes som en almindelig tur, med chaufføren, hvor han observerer chaufførens håndtering af opgaverne, og efterfølgende laver en evaluering. Først når alt dette er gennemført, og chaufføren er blevet godkendt, bliver han sluppet løs til at køre alene.
- Vi er meget opmærksom på at undgå uheld, og at alle chaufførerne udviser en god ad-færd i trafikken. Derfor afholdes der hvert år kurser som alle relaterer til sikkerhed på en eller anden vis. Ud over disse kurser får chaufførerne også mulighed for inden for det før-ste halve år, at afprøve deres færdigheder i en lastbil-simulator.
Hvordan har du det?
Som et helt nyt sikkerhedstiltag er Shell vil Shell fokusere mere på det, der med et fint ord hedder fatigue
- Det betyder, at man vil kigge nærmere på, hvordan chaufføren har det, når vedkommen-de møder på arbejde. Er chaufføren udhvilet? Er chaufføren stresset? Har chaufføren und-ladt at drikke alkohol inden for en given periode? Og flere forhold omkring hvordan chauf-føren har det. Dette har sammen med andre forhold ofte har indvirkning på chaufførens måde at køre på - og er dermed også en vigtig faktor for trafiksikkerheden, forklarer Claus Reenberg.
Hos SHELL gennemfører man også en slags opfølgning på, hvordan aflæsseforholdene er på de forskellige steder. Er der flere indkørsler, og den ene indkørsel er bedre at køre ind af end den anden, så bliver det registreret, og chauffører, der skal levere det pågældende sted, modtager informationer om det.
- Er der vanskelige forhold, som måske lige frem gør det farligt at køre ind eller ud, hen-vender vi os til kunden og anmoder om at få ændret på forholdene, siger han.
-----