Lastsikring -er det en by i Rusland
Spørgsmålet om sikkerhed kan vist ligge på et lille sted, når det gælder kørsel med varevogne og små trailere - specielt kniber det med forsvarlig belæsning og lastsikring
Igen og igen hører vi om lastvognene og de fejl, som lastvognenes førere begår i trafikken. Man behøver dog ikke at køre ret mange kilometer på vejene, før man opdager, at der kører mange personbiler og varevogne rundt med trailere, der er lastet på uforsvarlig vis, og hvor lasten næsten altid er utilstrækkelig fastgjort.
En lørdag eftermiddag kørte jeg ned ad rute 13. I en mindre by på ruten observerede jeg en personbil med en trailer, der var belæsset med et meget stort drivhus. Lasten gik langt ud over alle siderne, sandsynligvis mere end 2,55 meter i totalbredde og samtidig langt bagud på traileren. Men det var ikke det eneste kritisable forhold:
For at sikre, at drivhuset forblev på traileren under transporten, gik der en mand ude i højre side. Manden holdt hele tiden fast på drivhuset, så det ikke faldt af.
På denne måde kom transporten via en sidevej til den stærkt trafikerede rute 13 og fortsatte over hovedvejen og videre ud af en sidevej på den anden side af rute 13. Eksemplet taler vist for sig selv.
Hvem sagde trafiksikkerhed?
Et andet eksempel kan ses på fotoet: En varevogn kom kørende - lidt langsomt. Det viste sig, at der var en trailer tilkoblet, som var lastet med brædder, som stak langt bagud af traileren. Fra siden så det noget faretruende ud. Men de opfindsomme folk havde tænkt på det hele. Oppe i ladet på traileren var der godt nok spændt noget reb ud i bagenden af godset, men det var ikke nok.
Så oppe på forenden af bræddestakken sad der en mand, som derved virkede som ballast, så bræddestakken ikke vippede bagud under kørsel. Hvem sagde trafiksikker transport?
Mon ikke vi trænger til en indgående debat om, hvordan man gør tingene rigtigt og trafiksikkert. Det er jo ikke nok at sætte fokus på uheld med varevogne.
Hvad med små trailere og sikker belæsning?
-----