Det var elektronikken der opdagede punkteringen
Volvo står med sit nuværende lastvognsprogram stærkt på det vigtige marked for bygge- og anlægslastvogne i Danmark - Kan levere fornuftige løsninger til stort set ethvert behov på dette felt - Vi har testet tre entreprenørbiler herhjemme og oplevet elektronikken i prak-sis
Det var interessant at prøvekøre tre forskellige Volvo entreprenørlastvogne under danske forhold, som det skete for nylig, da Volvo havde en lille demo-karavane kørende rundt i landet.
I Danmark har vi jo en noget anderledes holdning end andre lande, når det gælder entre-prenørlastvogne. Først og fremmest har man i de fleste store lande i Sydeuropa en lavere totalvægtsgrænse, som ofte er begrænset til 40 ton.
Det gør det umuligt at benytte seksakslede entreprenørvogntog, som vi netop kender det både i trækkertrailerkombinationer, som fireakslet forvogn med tilkoblet kærre eller som en treakslet forvogn med en tilkoblet treakslet påhængsvogn.
I visse af disse Sydeuropæiske lande har man til gengæld en regel om, at man ved entre-prenørkørsel må køre med op til 41 ton totalvægt på fireakslede forvogne. I Holland går man helt op til 50 ton på fem akslede forvogne, og i Schweiz kører man også med 40 ton totalvægt på femakslede forvogne.
Derfor har de sjældent noget koblet bagefter. Og derfor er der heller ikke så ofte mulighed for at prøvekøre nye lastvogne efter danske forhold - præsentationer og testkørsel af nye lastvogne sker som regel i udlandet.
Herhjemme tager man jo ofte kærren med ud i terrænet efter en fireakslet forvogn, hvis det kan lade sig gøre. Det stiller utroligt store krav til forvognen. Både til motorpower, gearkas-se og ikke mindst tandembogien.
Chaufførens drømDet "rigtige" entreprenørvogntog blandt Volvos tre vogntog, var en Volvo FM12 8x4 med 460 hk motor, powertronic gearkasse (der ikke må forveksles med I-shift) og tandembogie med navreduktion, opbygget med trevejs tippelad samt tilkoblet en NOPA kærre med tvil-linghjul på begge aksler.
Denne model er en rigtig entreprenørvogn, fordi den blandt andet er bestykket med "lige" foraksler, samt tandembogie med parabelfjederophæng, der medfører at den har stor fremkommelighed i terræn. Ude i terrænet i det militære øvelsesområde ved kasernerne i Nørre Sundby, kunne man virkelig mærke hvordan FM12eren bare kørte igennem, med fuld last og fuld lastet kærre.
Powertronic-gearkassen er virkelig et hit, når det gælder denne type kørsel. Det må være enhver entreprenørchaufførs drøm, at køre med en lastvogn med denne type gearkasse. Det er blot at sætte gearvælgeren i den rigtige position og træde på speederen. Mange er jo bange for, at gearkassen skifter i utide, så man risikerer, at vognen taber hjulgrebet. Men det sker ikke, og de vognmænd og chauffører, som jeg kender, som hver dag kører med powertronicgearkassen, vil aldrig bytte den væk for noget som helst.
Derfor er det endnu mere uforståeligt, at Volvo ikke snart kommer med en tilsvarende løs-ning til de kraftigere modeller som FH12 500, FH16 550 og 610.
Sættevognstog imponerede i terrænEfter den fireakslede FM, kørte jeg en runde med FH16 sættevognstoget. Her kompense-rede den store motor så for det manuelle gearskifte. For den er sej, og det kan man for alvor opleve i terræn med fuld last. Men som chauffør på et sådan tipsættevognstog, er man også afhængig af, at vognens motor kan holde ud. For man skal helst kunne nå helt frem til aflæssestedet og være sikker på at kunne holde nogenlunde vandret, når der skal tippes.
Så duer ikke hjælpe, at motoren går i stå, hvis man lige skal ændre placering inden der tippes af. Holder man skævt, så ved de fleste godt hvad der sker med en tippesættevog-nen - den vælter, og det kan have katastrofale følger.
Jeg var dog imponeret over, hvor godt den treakslede FH16 med tipsættevogn klarede sig i terræn. Her har Volvo har et marked.
Det skal lige nævnes, at FH16eren var bestykket med en tandembogie med navreduktion og luftaffjedring, udstyr som gør vognen behagelig at køre i, også uden for fast vej.
Ind og ud mange gangeDen sidste vogn i den lille test-karavane var en Volvo FH12 460 8x4 opbygget med kran og hejs samt tilkoblet en to-akslet HMF/Meiller tippeladskærre med singlehjul. Dette chas-sis var bestykket med manuel gearkasse og enkeltgearet luftaffjedret tandembogie og har også "lige" foraksler. Her er tale om et mere allround vogntog, hvor man ind imellem benyt-ter kranen og til andre tider kører grusmaterialer mv. som et almindeligt tippeladsvogntog.
Godt nok kørte denne Volvo kørte ganske udmærket i terræn, men jeg vil helt klart fore-trække en FM-version frem for FH, specielt med denne type opbygning, hvor man også har en kran.
Man kan let forestille sig, at chaufføren netop ved kørsel med denne vogn, har brug for at skulle kravle ind og ud af førerhuset mange gange. Derfor vil man have stor fordel af at der er et trin mindre. Samtidig er motorkassens størrelse inde i førerhuset jo næsten under-ordnet ved denne vogntype, hvor man alligevel har valgt den korteste og mindste fører-husversion.
Trådløs fornuftI øvrigt oplevede jeg under demokørslen i Nordjylland, at trådløse dæktryksovervågninger ikke er nogen luksus - systemet kom til sin fulde ret ved en punktering på et trækhjul.
Nogen trækker stadig på skuldrene over for de mange nye avancerede detaljer, som last-vognsproducenterne kommer med. "Nu kan der ikke være behov mere af det nymodens skidt", lyder det fra skeptikere.
Men tag nu blot dæktryksmålerne. De er nu blevet trådløse, så man fra førerpladsen kan se informationer på displayet om det aktuelle dæktryk og allervigtigst: Man får advarsler, når der indtræffer et forhold, som medfører tryktab. Det sket under prøvekørslen af Volvo FH16 i terræn. Under testkørslen med den største af vognene, en Volvo FH16 6x4 med 550 hk motor og tilkoblet treakslet tipsættevogn, fik jeg pludselig en advarselstrekant frem i displayet. Hverken Volvos demodriver eller jeg selv var lige med det samme klar over, hvad advarslen gjaldt. Men da jeg havde stoppet vognen, kunne demo-driveren fra Volvo hurtigt via displayet i instrumentbrættet konstatere, at det inderste dæk i højre side på den forreste trækaksel var punkteret. Her viste systemet sit værd. Netop i en sådan situation, hvor føreren ikke var vant til at køre med vognen, ville der måske være gået lang tid, inden man havde fundet ud af, at vognen havde et punkteret trækhjul.
Turen med de tre demovogntog viste, at Volvo står stærkt på det vigtige marked for bygge- og anlægslastvogne i Danmark
-----