DAKA nedsætter antallet af transportører
Olieselskabet SHELL har gjort det, DANISH CROWN har gjort det, og nu reducerer DAKA også antallet af leverandører på transportsiden
Andelsselskabet Daka, der bl.a. har slagterikoncernen Danish Crown i sin andelshaver-kreds, har netop gennemført en udbudsrunde på udvalgte transportopgaver med råvarer til koncernens fabrikker og mellemstationer i Jylland og Fyn.
På Sjælland overtog transportfirmaet Johs. Rasmussen, Svebølle A/S alle transportopga-verne for koncernen pr. 1. januar 2005. Nu reduceres antallet af transportleverandører fra 28 til blot seks.
Det betyder også at koncernen siger farvel til en del vognmandsfirmaer, der har kørt for Daka i næsten en menneskealder. Transportchef Lars Bruun Jensen siger, at der i ud-budsrunden har været en stor interesse for at køre for Daka.
- Vi oplever, at en del af de nuværende vognmænd, der stopper, vil indgå samarbejdsafta-ler med nogle af de seks fremtidige vognmænd. De transportfirmaer der skal udføre trans-porterne i Jylland og Fynsområdet fra den 1. september i år, er: Leo Stampe Thomsen, Videbæk, Jesper Agesen, Thisted, Karl Georg Kloster Vognmandsforretning A/S, Løsning, John Pilegaard, Fåborg og Vognmand Niels Hansen A/S, Hedensted. Dertil kommer transporterne af blod med tankvogne, der skal varetages af S. Chr. Sørensen A/S, Skod-borg. De øvrige transporter, hvor man afhenter direkte ved landbrug, butiksslagtere m.v. fortsætter uændret med de nuværende vognmænd.
Værst for chaufførerEn af de vognmænd som var med i udbudsrunden var vognmand Anders Fransgaard fra Viborg, som i et stykke tid gik og ventede på at få at vide, om han fortsat skulle køre for DAKA med sit tankvogntog. Nu er spændingen udløst - Anders Fransgaard måtte desvær-re se sig slået
- Men sådan er vilkårene udtaler vognmanden.
- Det er vemodigt, for det var det, min far levede af, og det var det, som jeg startede med for en halv snes år siden, da jeg kørte forretningen videre.
- Nu er det værste næsten beskæftigelsen af de to chauffører, der har deltes om at køre med tankvognen. Vi har ikke umiddelbart andre opgaver til de to chauffører. Det er den eneste tankvogn, vi har, og det er også tvivlsomt, om der kan findes opgaver til den.
- Vogntoget er designet til netop disse transporter for DAKA, så det ender nok med, at vi må afhænde det, siger Anders Fransgaard.
Han kan dog glæde sig over, at han har brugt de ti år til også at udvide forretningen med mange andre aktiviteter, så han i dag råder over 18 lastvogne, herunder også tre lastvog-ne, der kører detail-afhenting for DAKA, og som fortsætter uændret.
Anders Fransgaard har siden 1999 været formand for Viborg Vognmandsforening og er netop blev valgt ind i både DTLs og ATLs bestyrelser.
-----