Millionsatsning på trafiksikkerhed
ATL og 3F bag det hidtil største private projekt for øget trafiksikkerhed og uddannelse med lastbilsimulatorer
ATL og 3F iværksætter nu den største trafiksikkerheds- og uddannelsessatsning nogen sinde. Sammenlagt lægger parterne op til at investere et flercifret millionbeløb over de kommende år.
Fremover vil ATL medlemsvirksomhedernes ca. 30.000 chauffører få mulighed for mindst én dags uddannelse i en lastbilsimulator hvert femte år. I lastbilsimulatoren kan chaufførerne "prøve" et væld af katastrofesituationer, der kommer så tæt på den virkelige oplevelse, uden at det koster hverken liv eller lemmer eller materiel skade.
Det er Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik (ATL), der sammen med Fagligt Fælles Forbund (3F) gennemfører initiativet via TransportSektorens Uddannelsesfond (TSU). Der investeres i yderligere tre lastbilsimulatorer ud over den ene, som TSU anskaffede allerede for 2½ år siden, og som siden har været en kæmpe succes.
To af de i alt fire lastbilsimulatorer bliver stationære og får til huse i et nyt simulatorcenter, som skal opføres i tilknytning til TSU's eksisterende faciliteter på Danmarks Transport Center lidt nord for Vejle.
De to øvrige lastbilsimulatorer - hvoraf den ene er den allerede eksisterende - er mobile, og de skal bruges til at servicere ude i landet.
Danmark i superligaenMed investeringen, der andrager et tocifret millionbeløb, rykker Danmark op i de europæiske chaufføruddannelsers superliga, når det gælder efter- og videreuddannelse af danske lastbilchauffører i trafiksikker adfærd og i øvrigt også mere energirigtig kørsel. Kun lande som Holland, Belgien og Frankrig vil kunne bryste sig af et tilsvarende eller højere niveau.
- Investeringen i de nye lastbilsimulatorer og centeret ved Vejle er den direkte følge af det udredningsarbejde, som vi har præsenteret i form af en hvidbog om uddannelse af erhvervschauffører, der blev offentliggjort i begyndelsen af april, siger direktør Poul Juelsbjerg, ATL, der også er direktør i TSU.
- I hvidbogen dokumenterer vi dels, at der eksisterer et enormt behov for en bedre grunduddannelse af branchens medarbejdere og samtidig et stort videre- og efteruddannelsesbehov. Det sidste bliver nu et lovgivningskrav, idet vi senest i 2009 skal efterleve et nyt EU-uddannelsesdirektiv, som foreskriver, at erhvervschauffører skal have minimum 5 dages efteruddannelse hvert femte år. For dels at tage hul på den udfordring, som EU-uddannelsesdirektivet ubetinget udgør, men samtidigt også for at vise, at vi som branche er villige til og i stand til selv at gå foran med opgaver, som burde være et samfundsansvar, så tager vi nu selv teten og iværksætter et ambitiøst uddannelsestiltag, som samtidigt uden tvivl vil have vidtrækkende trafiksikkerhedsmæssige konsekvenser, pointerer Poul Juelsbjerg.
Svar til transportministerenLeif Rasmussen, der er forhandlingssekretær i 3F og formand for bestyrelsen i TSU, lægger vægt på, at transporterhvervet med det aktuelle tiltag yder et særdeles omfattende kontant bidrag til uddannelsesindsatsen.
- Jeg har bemærket mig, at vores transportminister har udtalt, at branchen selv må bidrage med nogle initiativer til højnelse af eksempelvis trafiksikkerheden, siger Leif Rasmussen og påpeger:
- Som vi har givet udtryk for i hvidbogen om uddannelse af erhvervschauffører mener vi, at det er en samfundsopgave at sikre en ordentlig grund-, efter- og videreuddannelse. Med dette tiltag kan ingen imidlertid pådutte os nogen form for tilbageholdenhed med hensyn til selv at bidrage til fremme af processen. Vi sætter nu for alvor Danmark på landkortet i international sammenhæng, når det gælder efter - og videreuddannelse, men vi forventer samtidigt, at staten gør en indsats for at styrke grunduddannelsen inden for transporterhvervet. Ideen og modellen har vi præsenteret i vores hvidbog om uddannelse af erhvervschauffører, fastslår Leif Rasmussen.
-----