23948sdkhjf

Farligt gods og terrorsikring

Transport af farligt gods har altid været særligt krævede disciplin. Kravene er skærpet yderligere i den nye version af ADR-reglerne, der er lavet efter terrorangrebet 11. september 2001.

Den europæiske kemi-industris paraplyorganisation CEFIC har fulgt op med egne skærpelser i deres SQAS Road Guidelines (Safety and Quality Assessment System).

De skærpede regler øger behovet for samarbejde mellem alle led i transportkæden.

- Terrortruslen kræver et helt nyt tankesæt og et udvidet samarbejde mellem transportkøber, producent og transportør, fordi ingen kæde er stærkere end det svageste led. Det kræver en åben dialog mellem alle led i transportkæden, hvilket er tids- og ressourcekrævende, siger Hans A. Petersen, IAT Kemi A/S, der netop har bestået en omfattende auditering efter SQAS-reglerne.


Aktiv indsats

Der er klare tegn på, at transportkøbere og producenter forventer, at transportørerne skal være tovholder i den dialog.

I en undersøgelse, som Ole Mortensen, Aarhus School of Business og Olga Lemoine, Institut for Transportstudier, har foretaget omkring integrationen mellem transportkøber og transportør, fremgår det, at de producerende virksomheder ønsker bedre forretningsmæssig integration med deres transport- og logistikleverandør i fremtiden.

Herunder at transportørerne udvider deres serviceudbud på områder som sikkerhed mod terror.


Terrorsikring øger krav til farligt godstransportører
IAT Kemi A/S består skærpet CEFIC-eksamen

Farligt gods specialisten IAT Kemi A/S var til eksamen i uge 21, da BSI (British Standard Institute) foretog en omfattende gennemgang og bedømmelse af transportvirksomhedens sikkerhedsforhold i henhold til den europæiske kemi-industri CEFIC udgave af SQAS Road Guidelines (Safety and Quality Assessment System).

Resultatet af BSI?s grundige inspektion, der også omfattede tankrensningsanlæg og containerdepotet var en ?score? på 84 procent, og dermed fik IAT KEMI A/S karakteren tilfredsstillende.

- CEFIC-certificeringen er afgørende for vores virksomhed fordi de fleste større industrivirksomheder på dette område ikke anvender transportører, der ikke er certificeret, siger Hans A. Petersen, der er kvalitets- og sikkerhedschef i IAT Kemi A/S.

IAT KEMI A/S blev første gang bedømt i 1999, og det er således tredje gang, at SQAS-bedømmelsen er foretaget.

- Det er en meget detaljeret bedømmelse, som foretages på baggrund af et spørgeskema med mellem 300 og 400 spørgsmål om alt fra ledelse over administration til chauffører og helt ned til små praktiske detaljer. Man skal eksempelvis redegøre for virksomhedens retningslinier og praksis for uddannelse og politik for ?drugs? og alkohol. Desuden skal man redegøre for, hvordan virksomheden håndterer afvigelser og uforudsete hændelser som trafikuheld, fortæller Hans A. Petersen.

Terrorsikring

IAT Kemi A/S indførte allerede i slutningen af 80?erne et såkaldt Total Chemconcept med fokus på kvalitet og sikkerhed. Men kravene fra myndigheder og kunder er vokset støt og kræver konstant opdatering.

Terrorangrebet mod USA 11. september har forandret dagligdagen i transportsektoren over det meste af jordkloden. Det gælder naturligvis også på farligt gods området, og den nye version af SQAS-bedømmelsen sætter yderligere fokus på områderne "safety, health and environment" og især "security".

- Terrortruslen kræver et helt anderledes tankesæt, end det vi er vant til. Hidtil har fokus været rettet indad mod virksomhedens egne aktiviteter. Nu er vi nødt til at kigge den anden vej og se på, hvor og hvordan, nogen udefra med onde hensigter kan ramme os.

Terrorsikring stiller krav til alle aktører i transportkæden.

- Det kræver især øget samarbejde mellem transportkøber, producent og transportør, fordi ingen kæde er stærkere end det svageste led. De nye regler stiller krav om øget ansvarlighed, som går ud over parternes egne aktiviteter. Det kræver en åben dialog mellem kunde og leverandør, hvilket er tidskrævende, fortæller Hans A. Petersen.

Han har ikke meget til overs for de røster, der har forsøgt at latterliggøre eksempelvis terrorsikringen på havnene.

- Det er let at grine af krav om indhegning og adgangskontrol. Og det er vel meget menneskeligt, at man luller sig lidt i søvn i et land som Danmark. Men man skal ikke længere væk end til Madrid, for at terroren er et faktum, og vi kan ikke lukke øjnene for det her problem, siger Hans A. Petersen.

Han understreger, at sikkerhed ikke er en engangsøvelse, men kræver en løbende indsats.

- Vi har langt hen ad vejen været på forkant på sikkerhedsområdet inden for farligt gods. Men selv om vi har været tidligt ude, så kræver det hårdt arbejde hver dag, hvis man skal følge med udviklingen. Det er ikke gjort med at man har en papirplan liggende i skrivebordsskuffen, fastslår Hans A. Petersen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078