23948sdkhjf

Ønsker transport-korridorer i byerne

Branchen peger således på en række problemer med den nye særtransport-bekendtgørelse. De starter bl.a. med så banalt et forhold som, at en autotransporter kun må udnytte totallængden på 20,75 m, såfremt chaufføren, der sidder bag rattet, taler enten dansk eller engelsk.

Der kører hver dag mange autotransportere i Danmark, og en stor del er udenlandske. Men det er nok de færreste, der er bemandet med en engelsktalende chauffør. Til gen-gæld er der mange med tyske, italienske, hollandske og franske chauffører. Det kan næp-pe have været hensigten at ramme autotransporterne med dette sprogkrav.

Tilsvarende gælder sprogkravet også for containertransporter, der falder inden for be-stemmelserne i den nye særtransport-bekendtgørelse. En noget barok regel.

Og at der så også er krav til afmærkning på autotransporterne, er lige så uforståeligt. Der er stor set ingen ændringer på en autotransporter hvad enten den er 18,75 meter lang eller den er 20,75 meter lang, og i de fleste tilfælde er der heller ingen, der bemærker den eks-tra længde. Artiklens forfatter har da endnu heller ikke set nogen autotransporter med eks-tra afmærkning på bagenden, selvom vogntoget har været 20,75 meter langt.

Når det gælder transport af mejetærskere, hvor der er åbnet op, så man kan køre med en totallængde på der er 2,5 meter over det normale, siger flere mejetærskertransportører, at et ikke er tilstrækkeligt, hvis man skal have glæde af at kunne medbringe basismaskinen og skærebordet som to kolli på den samme transport. Derfor bør den tilladte totallængde for den slags transporter i stedet være ca. 22,5 meter.

Et læs skilte

Det største problem for branchen er dog, at der endnu ikke kan udstedes årstilladelser til tunge transporter, der giver mulighed for at afvikle transporterne som tidligere.

Et af de mere kuriøse problemer er hastighedsskiltningen. På en blokvogn, skal der kon-stant skiltes med maksimalt tilladte hastighed, der gælder for præcis den pågældende transport ifølge transporttilladelsen. Det giver jo store problemer med at have rigeligt med skilte på transporterne. Vi har hørt, at man visse steder må sætte alle skiltene på bagen-den på én gang. Så er spørgsmålet jo ? hvem kan finde ud af hvilken hastighed, der gæl-der lige nu?

Ret beset virker det som om at hastighedsskiltene er en gammel og udtjent idé, som blev sendt på pension for mange år siden. Nogen kan måske endnu huske da lastvognene kør-te rundt med 70 km skilte på bagenden?

Skilteproducenterne har uden tvivl kronede dage, mens chaufførerne har fået ekstra mate-riel, de skal holde styr på ved en sværgodstransport.

Et naturligt krav

Vi har forelagt forholdene for fuldmægtig Hans Skat, DTL. Han siger:

- Problemet med, at chauffører på containervogntog og autotransportere skal kunne tale engelsk eller dansk, er selvfølgelig uhensigtsmæssigt. Intentionerne var jo bl.a., at sprog-kravet er et naturligt krav ved de virkelige krævende specialtransporter, hvor der er brug for at kunne kommunikere med de stedlige myndigheder og eventuelt følgebilspersonale - - Og nogle regler, der er hensigtsmæssige for særtransporter, viser sig at være højst uhensigtsmæssige for f.eks. autotransporter og container- transporter. Det forhold venter DTL vil blive rette op på ved det kommende evalueringsmøde.

- Og med hensyn til . afmærkning af autotransportere må man sige: Jamen, det er da lige-som, hvis man kommer til Norge om vinteren. Der kan de stedlige myndigheder stille krav om, at man har et vist antal snekæder. Det er spørgsmål om at få det kommunikeret ud, så alle, der ønsker at udnytte længdebestemmelserne fuldt ud i Danmark også følger de gæl-dende regler om afmærkning. Producenterne af køretøjerne kunne måske sørge for, at vogntogene altid er rigtig udstyret, påpeger Hans Skat, som fortsætter:

- Inden man færdiggjorde den nye særtransport-bekendtgørelse transportørerne af meje-tærskere også hørt, og da var det ønske, at længden blev som, den er. Det samme forhold gør sig gældende for høje containertransporter. Da man spurgte i branchen, var det 4,17 meter, der var den absolutte smertegrænse. Der blev dog ikke lavet nogen generel regel om dispensation ud over 4,10 mete, som i forvejen gælder for alle. Når der ikke blev givet tilladelse til en større højde, skyldtes det alvorlige påkørselsuheld med høje transporter, der har påkørt fodgængerbroer og lignende.

- Nu siger man i branchen, at det er 4,25 meter i totalhøjde, der er den absolutte smerte-grænse. For mejetærskernes vedkommende er det sådan, at vi stod svagt fordi de om-kringliggende lande ikke giver lov til at forøge længden for transport af hele mejetærskeren på et vogntog, når den er adskilt. Derfor var det højst opnåelige de 2,5 meter ekstra.

Hans Skat oplyser videre, at man fra politiets side har ønsket at få videre rammer for at kunne udstede transporttilladelser uden for det blå vejnet.

Samtidig arbejdes der i en arbejdsgruppe for at få lavet et overordnet vejnet for omfangsrig transport, hvor man bl.a. taler meget om at lave korridorer også i byområderne, hvor de store transporter har gode muligheder for at passere.


Bedre overhaling

- Vi har mange af de punkter der er nævnt her med i vores henvendelse til Færdselssty-relsen, herunder sprogkrav for mindre særtransporter og afmærkning på autotransporter. Jeg føler mig overbevidst om at mange af de punkter vil finde en løsning, siger Hans Skat

Om hastighedsskiltene bag på blokvognene siger formand for styregruppen i DTL Kran Blok Erfa vognmand Frank Segall:

- Det er nok en regel som mange lastvognschauffører på almindelige vogntog på længere sigt vil blive glade for. Når overhalingsforbudet for lastvogne udvides til at gælde flere mo-torvejsstrækninger i Danmark, bliver det måske samtidig tilladt, at almindelige lastvogne kan overhale de langsomtkørende blokvogne.

- Den eneste mulighed for, at en chauffør, der kører med et almindeligt vogntog skal kunne identificere en blokvogn og se, om han må overhale den, er hvis han kan se den maksi-malt tilladte hastighed på blokvognen. For hvis der er tale om en mindre blokvogn, som kører tom, kan det jo godt forekomme, at den må køre med normal hastighed. Og så må den ikke overhales.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094