Stjernevan fra Nissan
Starvan er Nissans Almera Tino MPV i varevognsforklædning. Resultatet af ombygningen er en fin lille budbil, der dog drukner lidt i lyset fra stærkere glimtende konkurrenter på MPV-stjernernes nattehimmel.
Og det er synd. Starvan byder på en alenlang udstyrsliste, der bringer bilen op i førerfeltet i klassen. Mest bemærkelsesværdig er bak kameraet, der er standard, som automatisk tændes når bilen sættes i bakgear.
Listen over sikkerhedsudstyr er nær ved komplet fra ABS med elektronisk bremsekraftfordeler og bremseassistent over front og sideairbags til aktive nakkestøtter. Eneste mangel her er et egentligt ESP-system.
Magelig motorKøreegenskaberne ligner gennemsnittet i MPV-klassen med en let tendens til understyring i kurverne. Servostyringen og en forholdsvis blød undervogn giver en komfortabel køreoplevelse for både chauffør og en eventuel co-driver.
Den 2.2 liters commonrail turbodiesel, der er eneste motorvariant i Starvan, virker en anelse tung. De 112 hk er rigeligt til Starvans forholdsvis beskedne størrelse og vægt, men topmoment leveres først fra 2000 omdrejninger per minut, og derfor er Starvan ikke nogen livlig artist til bykørsel. Men til gengæld klarer den en hurtig overhaling på landevej eller motorvej ? hvor motoren jo er oppe i omdrejninger ? med tilfredsstillende spændstighed. Også selv om chaufføren er doven og tager overhalingen i femte gear.
Gearskiftet i testbilen virkede en anelse genstridigt.
Hvad hjertet kan begære
Kabinen er velindrettet med gode adgangsforhold. Kunststofpanelerne er holdt i forskellige grå nuancer og kvalitetsfornemmelsen er generelt god. En enkelt æstetisk svipser er katastrofeblinket, hvor knappen ligner noget fra et legetøjsgevær ? den slags med indbygget lys og lyd, som seksårige drenge terroriserer sagesløse familiemedlemmer med i juledagene indtil batteriet dør.
Sæderne giver rimelig rygstøtte, rattet kan justeres både i højde og længden, og generelt er ergonomien god.
Centerkonsollen domineres af Starvans bilcomputer, der styrer radio/cd, klimaanlæg og bakkamera på en pænt stor farveskærm.
Listen over automatiske funktioner rummer noget nær alt hvad hjertet kan begære ? prisen taget i betragtning.
Varerummet sluger små to kubikmeter. Adgangen er rimelig, med de naturlige begrænsninger, der følger med tophængslet bagklap og konventionelle sidedøre. Nissan har ikke som vanligt indbygget værdiskab under den forreste del af varerumsgulvet, da der ikke er plads.
Starvan leveres fra 137.996 kroner før moms. Metallak koster de obligatoriske 3.000 kroner oven i.
-----