Fiat frem på gule plader
Salget af varebiler er øget med 25 procent i 2005 i forhold til 2004. Den store interesse er ikke gået forbi Fiat.
Fiat Automobiler Danmark A/S har ved udgangen af april solgt 100 flere varevogne i år end i samme periode sidste år.
Ifølge Fiat?s egne salgsstatistikker er der solgt 650 gulpladebiler inklusiv busser mod 546 i de første fire måneder af 2004.
Dermed kan Fiat ikke helt følge med markedsgennemsnittet.
- Vi har hverken firehjulstrækkere eller de helt små - og forholdsvis billige - MPV?ere i modelprogrammet, og det er især dem der er årsag til den kraftige vækst på varebilmarkedet. Ser man på det egentlige varebilssegment, så ligger vi ganske pænt, siger salgschef Erik Holm, Fiat Automobiler Danmark.
Storsælgerne er Ducato og den lille rummelige Doblo Cargo, der sidder på nær ved syv procent af april-markedet for små varebiler. Altså dem der er designet som sådan fra fabrikken. År til dato ligger markedsandelen fo Doblo dog kun på knap procent.
Fremgangen i april-tallene forventes at holde året ud.
- Vi startede i marts en kampagne på Doblo Cargo Chiao, hvor 1,3 liters versionen sælges fra 87.000 kroner og 1,9 liters modellen sælges til priser fra 94.000 kroner. Det er priser, som tiltrækker nye kunder, siger Erik Holm.
Doblo-kampagnen fortsætter til årets udgang, hvor Erik Holm anslår, at de 77 Doblo?er, der var solgt ved udgangen af april vil vokse til omkring 400 biler ved årets udgang.
Fiat Ducato sidder med 487 solgte enheder år til dato på omkring 17 procent af markedet.
- Ducato har været vores stærkeste kort siden introduktionen i 1982 og er en bil, som stadig kan tiltrække nye kunder på erhvervsmarkedet. Vi har i dag flere store erhvervskunder, der kører med mere end 100 Ducato?er, fortæller Erik Holm.
Fokus på erhvervssalg.
Fiat har satset målrettet på erhvervsmarkedet i de senere år, og organisationen har i dag 25 erhvervscentre fordelt over hele landet med mindst en decideret erhvervssælger.
- Erhvervssalg er krævende og interessant, fordi kunden efterspørger et mere komplekst produkt og fokuserer på pris, driftsomkostninger og finansiering. Derfor er det vigtigt, at sælgerne er rigtigt påklædt, og vi gør meget ud af uddannelse af vores medarbejdere, samt sørger for de har de rigtige værktøjer, siger Erik Holm.
Fiat Danmark forventer at sælge omkring 2.500 biler til erhvervssegmentet i 2005. Et tal som Erik Holm håber at øge med mere en 10 procent i 2006.
- Vi er i gang med at udvide staben af erhvervssælgere, og det vil forbedre vores erhvervsrettede salg næste år. Det gælder om at opbygge et tillidsforhold mellem sælger og kunde. Det hjælper ikke, at pris og produkt er rigtigt for kunden, hvis ikke tilliden er på plads. Uden tillid sælger du ingen ting, siger Erik Holm.
ServiceaftalerFiat Danmark lægger i dag stor vægt på at tilbyde fordelagtige servicekontrakter til erhvervskunderne.
- Service er en væsentlig post, når man ser på en bils levetidsomkostninger. Derfor foretrækker mange kunder at tegne en servicekontrakt, fordi de så kender deres serviceomkostninger. Vi har skruet et produkt sammen, som dækker alt undtagen pærer og motorolie. Vel og mærke uanset, hvad type kørsel bilen anvendes til. Det gør det langt mere overskueligt for kunderne, og det er et stærkt salgsargument, fortæller Erik Holm.
-----