23948sdkhjf

Skærpede krav til transport af medicinalvarer

Men et er fremtid - et andet nutid. DHL Danzas Air & Ocean kom på banen med Danmarks største temperaturregulerede kølefaciliteter til luftfragt i 2003 ? faciliteter, der kan sikre en ubrudt kølekæde fra afsender til modtager. De 300 kvadratmeter store kølefaciliteter er beliggende i Kastrup.

- Terminalen blev taget i brug august 2003, forklarer Flemming Sponholtz, Key Account Manager inden for DHLs forretningsområde Life Science.

- Vi taler om en terminal, der fortrinsvis er beregnet til at pakke medicinalvarer i containere under temperaturregulerede forhold. Faciliteten rummer 250 kvadratmeter, der holder en temperatur på mellem fire og otte plusgrader. Yderligere 50 kvadratmeter kan inden for 24 timer justeres til den temperatur, godset har brug for ? til daglig er den sat til 15-20 grader. Endelig har vi et fryserum på 10 kvadratmeter, der holder minus 18 grader. Terminalen er elektronisk overvåget 24 timer i døgnet, så der bliver givet alarm, hvis de angivne grænser overskrides.

- Det afgørende ved terminalen er, at vi kan sikre den ubrudte kølekæde, fordi dét kølige gods, vi får ind på kølebiler, kan holdes på køl og pakkes på køl ? endda i containere, der allerede er kølet ned. På den måde holdes medicinalvarerne konstant inden for de temperatur-grænser, kunden har fastsat.

Kundernes behov

- Vi etablerede køleterminalen, fordi kunderne havde et behov for at få opbevaret medicinalvarer under bestemte temperatur-forhold under hele transporten. Når produkterne er udviklet, fastsætter producenten nogle temperaturkrav, der skal opfyldes til hver en tid. Er det for eksempel tilfældet, at en vis type medicin kun kan overleve inden for et bestemt temperaturinterval, er det op til os at sikre, at de temperaturkrav bliver respekteret under hele transporten. Uden en køleterminal har det ofte været et problem for danske luftfragtspeditører at opretholde de lave temperaturer under håndteringen på terminalen.

- Den optimale form forudsætter, at hele håndteringen foregår på køl. Ofte bliver medicinalvarer transporteret i en kølebil til en speditørterminal. Godset står her opmagasineret i kortere tid uden garanti for, at de angivne temperaturforhold bliver opretholdt for dernæst at blive pakket i varme containere. For at sikre, at godset ikke udsættes for uacceptable temperatur-udsving, sætter vi i stedet godset på køl, nedkøler containerne og pakker også i køleterminalen, uddyber Flemming Sponholtz. På den måde giver køleterminalen DHL Danzas Air & Ocean en fordel i håndteringen, fordi de ønskede temperaturer kan opretholdes hele vejen.

Myndighedernes krav

- Det er primært FDA (Food and Drug Association) i USA, der stiller krav til transport af internationale medicinalvarer, fortsætter Flemming Sponholtz. ? De fokuserer i stadig højere grad på, at fødevarer og medicinalvarer holdes i en ubrudt kølekæde.

- Grænseværdierne for temperaturer i transportkæden snævres ind, og det vil resultere i problemer med at holde temperaturkravene for nogle luftfragt-speditører. Det er derfor i stigende grads gængs, at producenterne indlægger temperaturfølere i godset, så det klart og tydeligt fremgår, om de foreskrevne temperaturforhold har været i orden undervejs.

Ser man på en anden del af kølekæden, så er luftfragtselskaberne i hovedreglen gearede til at gennemføre temperaturregulerede transporter af medicinalvarer, men har ofte haft problemer med forsendelser, der sendes ned gennem Europa på bil fra Københavns Lufthavn. Det skyldes, at bilerne til f.eks. Frankfurt eller Amsterdam lufthavne ikke altid er temperaturregulerede biler. Nogle typer af gods kan tåle at være uden for grænseværdierne i kortere perioder, f.eks. 12 timer, mens andre typer skal temperatur-reguleres i alle dele af transporten. Om man vælger en kombination af traditionel transport og kølehåndtering eller en ren kølekæde, afhænger af godsets følsomhed.

DHL har erfaring med begge typer af transporter og fungerer derfor også som kundens rådgiver på området.

- Den rigtige måde at gennemføre medicintransporter på afhænger af kundens ønsker og godsets følsomhed, men jeg vil naturligvis som transportansvarlig kraftigt anbefale en ubrudt kølekæde, hvor godset kræver det, siger Flemming Sponholtz.


Nye markeder

Med DHL Danzas Air & Oceans optimerede faciliteter i Kastrup for temperaturregulerede transporter er det naturligt at ville høste størst mulig gavn af faciliteterne. Selvom markedet for temperaturregulerede transporter stiger, så er det danske marked faktisk begrænset til ganske få producenter, og derfor er der en grænse for ekspansions- og vækstpotentialet i Danmark. Derfor kaster DHL i Kastrup nu blikket mod Sydsverige, der geografisk og erhvervsmæssigt set er et interessant område for logistikudbyderen, fordi der er en stærk repræsentation af medicinalvarefirmaer.

Producenter af medicinalvarer benytter sig normalt af luftfragttransporter, fordi der er tale om højværdivarer, der er både sarte og besværlige at transportere.

DHL Danzas Air & Ocean ligger derfor geografisk godt, og med deres speciale i luftfragt til blandt andet USA og Asien, kan de være interessante samarbejdspartnere for medicinalproducenter i området, der har stort potentiale på disse markeder. Kina er helt generelt et kraftigt stigende vækstområde for hele koncernen og DHL Danzas Air & Ocean har allerede placeret danske medarbejdere i området.

- Vi forventer, at stigningen på køletransporter også omfatter Kina, siger Flemming Sponholtz. De danske medicinalvaretransporter i DHL styres af en specialafdeling med fem medarbejdere, deri 2004 håndterede omkring 2.000 tons temperaturfølsomt gods.

På luftfragtområdet toppede DHL Danzas Air & Ocean i 2003 den globale liste over markedsspillere med Nippon Express og Excel som nærmeste konkurrenter. Men globaliseringen af markeder gør interkontinentale serviceydelser inden for luft- og søtransport til en nødvendighed og derfor forventer DHL Danzas Air & Ocean sig meget af fremtiden.

Virksomheden, der i december 2004 havde 16,000 medarbejdere på 590 forretningsadresser over hele verden, har stået for 2,2 millioner tons luftfragt og 1,1 million TEU (container-enheder. red). DHL Danzas Air & Ocean omsatte samme år for 4,990 millioner EUR mod 4,246 i 2003 og indgår i Deutsche Post World Net, der er markedsledende inden for postdistribution, ekspres-forsendelser, logistikydelser og finansiering.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081