Optimisme hos blokvognstransportør i Skanderborg
Optimisme og et højt aktivitetsniveau præger SKANBO Transport Danmark A/S på Danmarksvej i Skanderborg. Det kan i øjeblikket bl.a. ses af et nybyggeri, der lige nu er i gang på virksomheden.
- Vi opfører en ny bygning, der både skal indeholde kontorer samt faciliteter til chauffører-ne, fortæller vognmand Henrik Korsbjerg til Danmarks Transport-Tidende.
Den nye bygningen bliver på 399 m2, så der skulle blive bedre plads til administrationen i fremtiden. Byggeriet forventes afsluttet sidst på sommeren.
Stærke forretnings-områderSKANBO Danmark A/S har to stærke forretningsområder, som begge er under kon-stant udvikling.
Det ene felt er transporter mellem landsdelene. Det er et område som SKANBO har opere-ret på i mange år. Hver eneste dag kører man med ca. 20 egne enheder mellem Jylland-Fyn og Sjælland.
Denne afdeling har netop fået en større ordre på transport af mange tusind tons beton-elementer, som skal fragtes fra Nordjylland og til hovedstadsregionen.
Det betyder, at der kan være op til 100 læs om ugen i perioden, hvor ordren skal afvikles.
- Vi kunne tilbyde den rigtige løsning, og opgaven passer perfekt ind i vores transportsy-stem, siger Ingolf Chrestensen, der er projektleder hos SKANBO.
- Så for at vi kan dække kundens transportbehov, har vi netop bestilt tyve nye åbne trailere hos Pacton Scandinavia A/S i Stilling. De nye trailere, er fordelt på to mærker med 10 åb-ne Pacton, samt 10 åbne udtrækkere af mærket P?.(??) og er alle skræddersyet til trans-port af betonelementer, siger han.
Bekendtgørelse med problemerDet andet vigtige forretningsområde er projekt- og specialtransporter.SKANBO hører til blandt de største aktører inden for vindmølletransporterne
Dette transportsegment er præget af, at de store kunder benytter sig af onestop-shopping. Man vil helst have så få leverandører som muligt.
Det betyder, at en større og større koncentration af transportopgaver lander hos ganske få udbydere, der så ofte benytter underleverandører til at afvikle opgaverne.
SKANBO Transport Danmark A/S er en af de transportudbydere, der er tæt på kunderne, så der falder mange store opgaver af.
Direktør Aksel Korsbjerg fortæller, at virksomheden dagligt udfører blokvogns- og special-transporter med rundt regnet 25 egne enheder. Dertil kommer eksterne vognmænd, som kører for SKANBO.
Til disse transportopgaver anskaffes der også konstant nyt materiel.
Senest har SKANBO fået en ny MAN blokvognstrækker ud at køre, og der er nyt Noote-boom blokvognsmateriel på vej.
Om den nye særtransportbekendtgørelse og administrationen af den, siger Henrik Kors-bjerg til Danmarks Transport-Tidende.
Det, der generer os mest, er de nye regler for afmærkning af godset ved special- og blok-vognstransporterne.
Tager lang tid
Specielt punktet, som fastsætter i hvilken højde afmærkningen skal være placeret på en bred transport, volder mange problemer. Det kunne nok administreres lidt mere smidigt og brugervenligt, siger Henrik Korsbjerg.
Med de nye regler tager det somme tider længere tid at fjerne afmærkningen, end at læs-se af.
-----