23948sdkhjf

Hårdere krav om følgebil

Det er ikke altid ordet tilfredshed man hører i forbindelse med den nye særtransportbekendtgørelse ? i hvert fald ikke fra vognmænd som f.eks. flytter entreprenørmaskiner og lignende emner ? altså emner der som regel skal transporteres med kort varsel. Vi har talt med flere special- og blokvognstransportører om den nye særtransportbekendtgørelse og den virkning, den har haft.

Det er endnu ikke blevet nemmere at flytte maskiner, når man taler om blokvognstransporter. Det er faktisk uhåndterligt tungt at arbejde med, når man skal starte og slutte en transport uden for det blå vejnet.

Der er dog ingen tvivl om man ofte finder, de huller der kan findes, så transporterne kan afvikles. Endnu er der også mange som ikke har taget ?tyren? ved hornene og vænnet kunderne til de nye regler. De kører ofte videre med årstilladelser fra januar måned, som gælder året ud efter de gamle regler.


Skiftede til nye regler

Et af de firmaer, der har valgt at gå ?den hårde vej? med det samme, er DSV Transport A/S, hvor sværgodsdisponent Morten Højbjerg, (bedre kendt under navnet Mulle), til Danmarks Transport-Tidende siger:

- Vi startede op næsten med det samme med at afvikle transporterne efter de nye regler. Det er muligt, at vi kunne have scoret nogle kunder ved at køre efter det gamle regelsæt året ud. Men så ville vi blot have problemet til nytår.

Han og kollegaen Jesper T. Jensen har oplevet, at det var en hård proces.

- Vi har lige knap fået vore kunder i entreprenørbranchen til at leve med reglerne omkring farlig gods og de løse brændstoftanke til entreprenørmaskinerne. Mange af dem har måttet anskaffe sig nye tanke, så først kørte det.

- Nu kommer vi så og fortæller om nye krav. Denne gang er det problemerne omkring det at få udstedt tilladelser i god tid og ikke mindst krav om følgebil ved langt flere transportere end før. Begge forhold giver jo anledning til meget mere administration, siger de.

Svært med maskiner

Hos en jysk virksomhed, der flytter entreprenørmaskiner, siger man, at det absolut ikke er blevet lettere for dem, der flytter maskiner.

Reglerne er bestemt ikke lavet til dem, der flytter entreprenørmaskiner. Det er jo et problem, når man skal søge i så god tid. Når en formand booker en transport af en tung maskine kl. 17:00, og maskinen helst skal befinde sig på en ny arbejdsplads kl. 07:00 næste morgen, kan det ikke lade sig gøre - vi kan jo ikke nå at få tilladelser, når vi skal uden for det blå vejnet. Det er jo de færreste maskiner der skal læsses af på det blå vejnet, lyder kritikken.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.04