Integration eller desintegration?
?Forretningsmæssig integration mellem danske producenter og deres transport- og logistikleverandører? er den meget lange titel på et indlæg, der vil blive fremlagt på den 6. internationale konference om samarbejde og konkurrence ved Växjö Universitet i efteråret. Indlægget er uddrag af et længere studie udarbejdet af Ole Mortensen, Aarhus School of Business og Olga Lemoine, Institut for Transportstudier.
Med udgangspunkt i videnskabelig litteratur på området vedrørende de forretningsmæssige modeller for forsyningskæder fastslår studiet, i hvilket omfang danske vareproducerende virksomheder og deres transportør og logistikleverandør har integreret (1) deres forretningsprocesser, (2) omfanget af brug af it for at opnå samarbejde og integration i forsyningskæden og (3) kravene til fremtidens service med henblik på forbedringer af styring og operation af deres forretninger.
Til studiet valgte man seks dybdegående casestudier. Heraf var fire med store ledende og globalt producerende virksomheder inden for elektronik-, mekanik- og fødevareområdet. Den 5. case var med en mellemstor leverandør til automobilindustrien, og den 6. med en transport- og logistikleverandør.
Anerkendte virksomheder
Alle var udvalgt, fordi de er anerkendt som ledende inden for respektive segmenter og/eller er nøgledeltagere i de omfattede forsyningskæder.
De fleste af de producerende virksomheder og transport- og logistikleverandører havde flerårigt kontraktmæssigt samarbejde. Producenterne valgte transport- og logistikleverandør med baggrund i omkostningsreduktion/pris, servicekvalitet, samt logistik og it-kompetence.
Generelt viste det sig i de udvalgte cases, at transport- og logistikleverandørerne ikke er koblet til producenternes forretningsprocesser i forsyningskæden, så som efterspørgselsstyring og prognoser, produktudvikling, produktionsstyring, styring af kunderelationer og planlægning. Returlogistikken styres af de producerende virksomheder, mens transport- og logistikleverandøren kun afhenter.
Kun en enkelt producerende virksomhed havde et forholdsvis tæt samarbejde med transport- og logistikleverandørens it-system.
De almindeligste transaktionssystemer i virksomhederne var EDI, ?track and trace?, bar-koder, internet og e-mail. Generelt har transport- og logistikleverandører andre it-systemer, der dog tilpasses de producerende virksomheders behov. Særligt i forhold til små og mellemstore virksomheder er it-forbindelses-processen svag.
Alle de producerende virksomheder ønsker bedre forretningsmæssig integration med deres transport- og logistikleverandør i fremtiden, men dog ikke for tæt af hensyn til eventuelt leverandørskifte.
Terrorsikkerhed
Man forventede nye services så som sikkerhed mod terror og nye logistiksystemer og netværk. Hertil kommer, at de gerne ser en mere proaktiv indsats fra deres transport- og logistikleverandør med hensyn til udvikling af nye løsninger.
Studiet viser, at de faktiske forretningsgange mellem producerende virksomheder og transport- og logistikleverandører ikke svarer til idealerne for forretningsmæssig integration. De er begrænset til transport med it-overvågning og lidt koordination omkring pakning og mærkning. Studiet bekræfter hermed andre videnskabelige kilder, der fastslår, at kun få virksomheder reelt er engageret i integration i forsyningskæden, at en del it-systemer ikke altid understøtter integrationen, at integration via it ikke altid er almindelig praksis, og at den manglende integration mellem producerende virksomheder og transport- og logistikleverandører er mere udbredt end blandt andre aktører i forsyningskæden.
-----