Jamen, hvor kan jeg købe dem?
Hvor kan jeg købe en vejnyttelsesbon? For jeg skal direkte ad motorvej E45 til Tyskland. Sådan lød spørgsmålet forleden fra en udenlandsk chauffør forleden til bl.a. Danmarks Transport-Tidendes udsendte medarbejder, da vi var på besøg i byen Stilling syd for Århus.
Han havde netop fået returlasteinstruks og skulle retur til sit hjemland via Tyskland. Vi foreslog ham på Shell-tanken, som ligger lige ved motorvejstilkørslen, og da vi mødte ham igen havde har været heldig hos Shell og købt en vejbenyttelsesbon, som gav ham ret til at benytte det danske motorvejsnet i et døgn.
Men hvis chaufføren nu ikke havde fundet ud af det. Hvad var der så sket,
Så havde han jo nok alligevel kørt ned ad motorvej E45. For ingen tror vist i fuld alvor på, at nogen vil vælge at køre ad den gamle (gratis) hovedvej A10 gennem alle byerne til den dansk-tyske grænse, og specielt ikke, når der er afgivet en returlasteinstruks. Så gælder det jo om at komme af sted og måske få læsset samme dag.
Let er køre gratis
Spørgsmålet er, hvor mange der bevist eller ubevist kører uden at betale på de danske motorveje. Og hvis chaufførerne ikke er instrueret hjemmefra er det nærliggende at køre gratis ? hvis ikke de lige løber i en politikontrol. For risikoen for det er ret minimal.
Der er så mange udenlandske lastvognstog på de danske veje, at det ikke er muligt at stoppe alle
Og der er slet ingen information ved grænsen i Padborg, når man kommer kørende sydfra ind i landet. Det er faktisk uforståeligt, at man ikke fra myndighedernes side er mere opmærksom på at få penge i statskassen, specielt når der oven i købet er om en konkurrenceforvridende situation.
Som en vognmand siger: - Både vognmand og chauffører betaler nogle enorme skatter i Danmark, ligesom en dansk lastvogn, der kører i Danmark både betaler til vignetten og betaler Maut, når der køres i Tyskland.
Men udenlandske vognmænd betaler ikke så meget for at køre på danske veje ? de glemmer let at betale overhovedet. Det er de samme fragtopgaver, der konkurreres om, så der er ingen tvivl om, hvem der står bedst. Det gør den udenlandsk registrerede lastvogn, hvis det forsætter på den nuværende måde
Hvis myndighederne var lidt aktive, så satte de en automat op i Frøslev, hvor udenlandske chauffører kunne trække vejbenyttelsesbonner til det danske motorvejsnet. Man kan blot kigge over på den anden side af motorvejen. Dér har tyskerne store, informative skilte og automater, hvor der kan trækkes Maut-bon døgnet rundt.
-----