23948sdkhjf

Bilen hin lange

To modulvogntog kan rumme tre traditionelle vogntogs last, og der er tale om et stykke produktudvikling af landevejstransporten, som både betyder øget effektivitet, færre køretøjer på vejene og en klokkeklar miljøgevinst ? hvis logistikken omkring brugen af de lange køretøjer er i top. Og hvis tilliden til de daglige brugere og chauffører er til stede.

Men det har trods store anstrengelser fra vognmandsorganisationernes side vist sig svært af højglanspolere lastbilens image og øge populariteten hos medtrafikanterne. Og hvis folks fornemmelse ? herunder også politikernes ? er, at store lastbiler ofte er af det onde i dagligdagen, så er det umiddelbart endnu sværere at skabe kærlighed til de megastore udgaver.

Derfor er det lige så vigtigt, at landevejstransporten i al almindelighed lever op til kravene om god og lovmedholdelig adfærd på vejnettet, som at man kan præsentere aldrig så gode argumenter for de lange vejorm.

Det kræver dygtighed at administrere en rentabel og smidig godstransport, det kræver ansvarlighed at opretholde accepten af en betydelig fyldighed på landevejene, og det kræver et vist mod, at give grønt lys udvidede forsøg med den ny type lastbiler.

Men det er alt sammen noget, vi har eller let kan skabe i et samspil mellem en kvalificeret branche og en erhvervs-positiv minister. Det er også et spørgsmål om kreativitet.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062