Forsøg i frimærkeskala
Transportbranchen fik opfyldt et inderligt ønske, da trafikminister Flemming Hansen på DTL?s generalforsamling annoncerede tilladelsen til modulvogntog over Øresundsbroen til og fra Cargo Centret i Kastrup Lufthavn.
Men trods den ministerielle gaveindpakning, der sikrede en høflig modtagelse af pakken, så var det svært at skjule skuffelsen over forsøgsordningens stærkt begrænsede geografiske omfang.
- Det kan ikke betegnes som et forsøg, men snarere en dispensation. Det er simpelthen for småt til at afdække konsekvenserne, vurderer vicedirektør Morten Lindbo, DTL, der understreger at tilladelsen trods alt er en start.
Flimmer
En af de få danske vognmænd, der får gavn af forsøgstilladelsen er Kim Johansen.
- Vi er naturligvis glade for at det nu lykkedes. Men jeg er skuffet ? både på miljøet og samfundets vegne, siger Kim Johansen, der mener hele motorvejsnettet burde være omfattet.
Det har været svært at sælge de længere og tungere modulvogntog til befolkning og politikere.
- Det er altid let at være bagklog. Men der opstod nok lidt flimmer på skærmen, som skabte tvivl om omfanget. Når man eksempelvis pludselig ønsker modulvogntog til Hanstholm, så er jeg i hvert fald i tvivl om, hvorvidt godsmængderne er til stede, siger Kim Johansen.
De første modulvogntog vil tidligst køre over Øresundsbroen i efteråret. Morten Lindbo oplyser, at en række transportvirksomheder uden for den snævre kreds af luftfragtstransportører, har udtrykt ønske om omkobling af vogntog i Kastrup, da de så kan reducere antallet af vogntog, der skal passere Øresundsbroen.
-----