Uopmærksomhed skyld i varebilsulykker
Havarikommissionen for vejtrafikulykker har nu offentliggjort den længe ventede rapport om årsagerne til trafikulykker med varebiler. Rapporten byder på en række forventelige konklusioner, men også overraskende afvisninger af fordomme.
Fordommen om den unge kassevognschauffør med blytung speederfod som ærkesynderen bag de fleste ulykker med varebiler holder ikke vand. Aldersfordelingen på de varebilschauffører, der indgår i Havarikommissionens undersøgelse af 40 trafikulykker med alvorlig personskade, viser en jævn aldersfordeling. En detalje, der blev overset i dagspressen, hvor rapporten straks blev brugt som argument for en 21 års grænse for kørekort til tunge varebiler, selv om der kun er konstateret en ganske svag overrepræsentation af yngre chauffører på egentlige kassevogne.
Rapportens titel ?Ulykker med store varebiler? er en anelse misvisende, da Havarikommissionen har valgt at medtage alle ulykker med varebiler over to tons ? og dermed alle biltyper, der kan indregistreres på gule plader i Danmark.
19 dræbteHavarikommissionen for vejtrafikulykker har foretaget undersøgelsen på opfordring fra Trafikminister Flemming Hansen efter, at en tidligere rapport om trafikulykker på motorveje afslørede at varebiler er kraftigt overrepræsenteret i statistikken ? der var varebiler indblandet i hver fjerde trafikulykke.
Havarikommissionen har undersøgt årsagerne til 40 varebilsulykker med personskade i perioden januar til juni 2004. Kun 27 involverede er egentlige kassevogne, mens resten er ligeligt fordelt på firehjulstrækkere og MPV?ere. Ulykkerne involverede 90 personer. 19 blev dræbt, 17 kom svært til skade, og 27 kom lettere til skade, mens 27 slap uskadt fra ulykkerne.
18 ulykker er sket i kurver, heraf 13 i mørke eller tusmørke. Seks af ni eneulykker er sket i kurver i mørke, og heraf er fem kassevogne/ladvogne.
Ulykkerne var herudover fordelt med 13 mødeulykker, seks bagendekollisioner, ni krydsningsulykker, to ulykker med fodgængere og en enkelt trængningsulykke.
Alkohol og fritidRapporten viser, at mens kun hver niende person i varebilerne har mistet livet, så er det hver anden i de involverede personbiler. Den større og tungere varebil er ikke overraskende et sikkerhedsmæssigt problem, når det går galt.
- Varebilernes særlige køreegenskaber og størrelse, giver chaufførerne et særligt ansvar, understregede trafikminister Flemming Hansen, da han præsenterede rapporten.
Lidt overraskende er det til gengæld, at mens kassevognene var involveret i 11 dødsulykker ud af 27, så var der dræbte i seks ud af otte ulykker med firehjulstrækkere.
Alkohol har ? som i andre trafikulykker ? været en bidragende årsag i hver fjerde ulykke. Syv ud af de i alt 42 involverede varebilsførere havde en promille over 0,5.
Her er det værd at bemærke, at kun en enkelt af de syv alkoholpåvirkede chauffører var på arbejde, da ulykken skete.
- Det er en positiv melding, der viser, at kampagnerne har virket, sagde Havarikommissionens formand Sven Krarup Nielsen.
SMS bag rattetI de 40 ulykker er der udpeget 88 trafikantrelaterede ulykkesfaktorer, mens vej/miljø-faktorer optræder i 9 tilfælde. Køretøjsrelaterede ulykkesfaktorer er kun identificeret i otte tilfælde.
32 af de i alt 42 involverede varebilsførere er udpeget som ulykkesbidragende, mod kun 18 af 31 modparter.
Rapporten angiver uopmærksomhed som en væsentlig årsag i godt halvdelen af ulykkerne.
- Uopmærksomhed ? herunder brug af mobiltelefoner, sms?er og kortlæsning under kørsel ? bør være mål for fremtidige trafikkampagner, sagde Sven Krarup Nielsen og påpegede, at kampagnerne bør målrettes til enmandsfirmaer og små virksomheder, der i stor udstrækning udgør brugerne af netop varebiler.
Fritidskørsel19 af de analyserede ulykker forgik i førerens fritid. Netop den store andel af fritidskørsel med varebiler betegnes af kommissionen som et problem.
- Varebilen er den stærke part ved kollision, på grund af deres størrelse og vægt. Derfor er der en trafiksikkerhedsmæssig gevinst ved at begrænse brugen af varebiler til kørsel, der kræver en sådan biltype, påpegede Sven Krarup Nielsen.
Kommissionen anbefaler især, at det voksende antal firehjulstrækkere skal påvirkes lovgivningsmæssigt.
Havarikommissionen for vejtrafikulykker anbefalede også afgiftsmæssige incitamenter, der kan øge brugen af moderne teknologi som ESP i varebiler.
Kommissionen har ikke fundet tegn på, at forkert læsning og manglende surring har bidraget til ulykkesårsager eller skadesomfang. Men det skyldes formentlig, at ingen af de involverede varebiler kørte med læs, da lastningen i tyske og svenske undersøgelser ? med fokus på egentlige varebiler - er påvist som et væsentligt problem.
Derfor anbefaler kommissionen også at der indføres egentlige krav til eksempelvis varerumsadskillelsen.
-----