23948sdkhjf

Glad og skuffet

:Trafikminister Flemming Hansens beslutning om at tillade de 25,25 meter lange modulvogntog på Øresundsbroen og til Kastrup Lufthavn vækker glæde hos vognmand Kim Johansen, Kim Johansen International Transport A/S, der netop søgte en sådan dispensation for tre år siden ? uden held.

- Vi er naturligvis glade for at det nu lykkedes, fordi det gør vores transporter til og fra Sverige mere effektive, siger Kim Johansen.

Han skønner, at selskabet vil modtage og sende omkring 70 modulvogntog over Øresund om ugen. Men den økonomiske gevinst lægger kun en let dæmper på skuffelsen over tilladelsens stærkt begrænsede omfang.

- Jeg er først og fremmest skuffet på miljøet og samfundets vegne. Modulvogntogene giver så store og åbenlyse gevinster for miljøet og samfundsøkonomien, at det er meget beklageligt, at tilladelsen ikke gælder hele motorvejsnettet, siger Kim Johansen.

Flimmer

Dansk Transport & Logistik, der har argumenteret for modulvogntog i Danmark i en årrække, ønskede en tilladelse på den del af den danske asfalt, som myndighederne beskriver som ?det overordnede vejnet?. Men betegnelsens lidt flydende afgrænsning, efterlod plads til lokale røster, der krævede modulvogntog til lige netop deres hjørne af kongeriget ? motorvej eller ej.

- Det er altid let at være bagklog. Men der opstod nok lidt flimmer på skærmen, som skabte tvivl om omfanget. Når man eksempelvis ønskede modulvogntog til Hanstholm, så er jeg i hvert fald i tvivl om, hvorvidt godsmængderne er til stede. Modulvogntog er kun interessante, hvis volumen er stor nok. Mange tror, at vognmandserhvervet kun handler om at køre med så store biler som muligt uanset opgaven. Men de glemmer, at det ikke er gratis at slæbe rundt på et ekstra stort vogntog, siger Kim Johansen.

Oplysning

Den stærkt afgrænsede tilladelse til modulvogntog har vakt skuffelse i både vognmandserhvervet og transportbranchen som helhed, selv om alle har hilst det lille ?minister-ja? velkomment.

- Man har mere end 30 års positive erfaringer i Sverige og en række dokumenterede gevinster for miljø, trafik og økonomi. Men vi bruger herhjemme nogen gange for lang tid til at analysere ting, som vores nabolande allerede har gode erfaringer med, siger Kim Johansen.

Han nævner Airbus nye kæmpe jet.

- Alle klapper i hænderne når A380 går i luften i Toulouse og siger, ?nej hvor fantastisk?. Men når vi kommer med et modulvogntog, så rækker fantasien kun til at sige det er ulovligt, selv om det handler om det samme ? flere passagerer eller gods på den samme enhed og dermed øget effektivitet til fordel for miljøet og samfundsøkonomien, siger Kim Johansen ivrigt:

- Da SAS første gang fløj non-stop til Los Angeles i 50?erne, var der næsten lige så mange besætningsmedlemmer som passagerer. Hvis ikke luftfarten udviklede sig, så var der ingen af os, der var kommet til Mallorca, fordi det ville være for dyrt. Men de logiske argumenter for modulvogntog bliver forplumret af mennesker, der er modstandere uden de egentligt ved hvorfor, siger Kim Johansen.

Han nævner vejslid som et typisk informationsproblem. Modulvogntog har lavere akseltryk trods den højere totalvægt, fordi vogntoget har forholdsvis flere aksler. Men det er svært at sælge den tekniske forklaring, fordi der fokuseres på totalvægten.

- Den største hurdle transportbranchen står over for, er at forklare de her ting over for befolkningen og over for politikerne. Et andet misforstået problem er omkoblingen, hvor der tales om omladepladser, og folk ser gaffeltrucks og europapaller. Man kunne nøjes med at udpege eksempelvis 20 rastepladser ved motorvejsnettet. En omkobling tager 10 minutter, og så er alt væk. Der står ingenting tilbage, siger Kim Johansen.

Han vurderer, at modulvogntog kommer under alle omstændigheder ? i Danmark og i resten af Europa.

- Når trængselsproblemerne bliver store nok, så har politikerne ikke noget valg. Udbygningen af motorvejsnettet kan ikke følge med trafikudviklingen. Men jeg har svært ved at se, hvorfor miljøet og trafiksikkerheden ikke skal have gavn af den gevinst, der er ved modulvogntog i dag i stedet for i morgen.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062