Køletransport stiller nye krav
Nu nærmer sommertiden sig og dermed også den varme periode med højere gennem-snitstemperaturer, som stiller større krav til såvel afsendere som transportører af tempera-turfølsomt gods.
- Med tendensen til mindre, men flere forsendelser transporterne er der risiko for, at god-set er længere tid undervejs i Europa, derfor bør der være endnu mere fokus på tempera-turerne på godset under transporten, siger formanden for ITD, direktør Mogens Therkel-sen, H..P. Therkelsen A/S Padborg.
- Det er derfor uhyre vigtigt, at de kontrollerende myndigheder er opmærksomme på, at levnedsmidler bliver transporteret med ATP-godkendt materiel, hvor kølekasserne har den foreskrevne k-værdi. Ligeledes er det også nødvendigt, at myndighederne og godsafsen-derne inden lastningen påbegyndes sikrer sig at materiellet er blevet godkendt ved ATP-syn. Dette forhold er ikke mindst blevet vigtigt efter, at EU er blevet udvidet, og der er kom-met mange nye østeuropæiske transportfirmaer på vejene, med materiel af forskellig ka-rakter.
- Som bekendt er en kæde aldrig stærkere end det svageste led og dette gælder også for området køletransport, fastslår Mogens Therkelsen.
Kølekassen kold fra start- Når et kølevogntog skal lastes, bør transportøren også have kølet kassen ned til den rigtige temperatur inden lastningen påbegyndes. I modsat fald er der risiko for at trans-portmateriellet tager for meget af godsets temperatur og derved bringer temperaturen på godset højere op end det tilladte for den pågældende godstype.
- Vognmænd og chauffører skal til gengæld også sørge for at tjekke godset inden lastnin-gen ? om det nu har den foreskreven temperatur. Det er nemlig ikke noget ukendt fæno-men, at man nogle steder har kapacitetsproblemer på kølehusene i sommerperioden, og det medfører ind i mellem at man ikke har fået kølet varerne ned til den korrekte tempera-tur.
- Med det stigende antal mindre forsendelser, der alt andet lige betyder, at der er mange flere kolli på en last, har chaufføren ikke altid mulighed for at lave temperaturkontrol på godset. Der kan udelukkende blive tale om stikprøver.
- Det betyder også, at der må være et fornuftigt samarbejde og en god dialog mellem transportør som transportkøber. Transportøren er nødt til at være sikker på at godset har den rette temperatur ved lastningen. Det er ikke mindst et problem ved stykgodsforsendel-ser, hvor godset måske blot er en del af det samlede læs.
- Er der en forkert indlæsningstemperatur kan det påvirke andre transportkøberes gods i negativ retning. Specielt når der er tale om frugt og lignende, er det vigtigt, at chaufførerne er uddannet til arbejdet. Hvis frugten lige er hentet ind på kølehuset, er temperaturen inde i frugten ofte meget højere end den burde være. Det stiller krav til, at den del af godset, der er lige i nærheden af kølemaskinens fordamper, beskyttes f.eks. ved afdækning, og tem-peraturen sænkes gradvist inden for den første del af transporten, understreger Mogens Therkelsen.
Fra stald til køledisk- Alle kravene er generelt blevet højere og det skyldes ikke mindst forbrugerne, der står ude i butikkerne og skal købe varerne. Ønsket om at vide hvordan forløbet har været fra f.eks. en gris har gået i svinestalden, til den er blevet kørt på slagteriet, og senere med kølevogn og videre distribution er blevet transporteret ud i butikken, hvor forbrugerne kan købe produktet, er blevet endnu større.
- Derfor er det ikke ualmindeligt, at der skal medfølge temperaturkvitteringer fra kølema-skinerne, når vognmænd fakturerer transportkøberne. Mange har også overvågning via flådestyring, som konstant holder øje med, at godset holder den rette temperatur under-vejs.
- Det har dog store fordele for alle parter. Sker der noget med kølemaskinen som chauffø-ren ikke er opmærksom på, kommer informationerne den anden vej rundt f.eks. via admi-nistrationen der hjemme og man kan gribe ind i tide så man undgår at godset går tabt. Si-ger han
Service frem for pris
- Det er i alles interesse, at de temperaturregulerede transporter afvikles fornuftigt, da det ikke alene kan ramme en transportør og måske eksportøren på sit levebrød. Det går måske også ud det transporterede produkts image, derfor bør såvel transportkøber som import- og eksportør have en god dialog med stor tillid omkring hele transportforløbet.
- Det kan betyde, at man som transportkøber må betale lidt mere for transporten, end hvis man blot fokuserer på fragtprisen. For eksportøren er det nemlig uhyre vigtigt at anvende en transportør, der både har det fornødne materiel, der lever op til krav og bestemmelser på området, samt har kvalificerede chauffører - og ikke mindst en styring af transporterne, der også indebærer et højt informationsniveau, så transportkøber hele tiden kan informere sine kunder om forløbet, understreger Mogens Therkelsen.
-----