Udviklingen kræver mere palle-plads
Hos en af de store køletransportører H.P.Therkelsen A/S i Padborg, oplever man en stadig vækst i markedet for køletransport.
Det har bl.a. medført, at transportvirksomheden netop har fået leveret tyve nye Schmitz Cargobull køletrailere af dobbeltstakker-typen. Det vil sige, at der er et ekstra flytbart dæk til rådighed, så der er mulighed for at laste dobbelt så mange paller direkte på bunden som i en normal køletrailer.
Trailerne er også af dobbeltcompartment-typen, der kan køre samtidig med to forskellige temperaturzoner i lastrummet.
- Tidens trend med såvel import som eksport af mange flere mindre detailfærdige forsen-delser medfører, at der er behov for at kunne transportere flere paller pr. læs. Til gengæld er den individuelle pallevægt blevet mindre, siger direktør Mogens Therkelsen, siger til Danmarks Transport-Tidende
- Der er dog ikke altid uproblematisk at kunne laste dobbelt så mange paller. Hvis man eksempelvis skal aflevere byttepaller på lastestedet, er det lige pludselig ikke 33 paller men 66 paller, der skal afleveres.
Må selv have truck med
- Det er ofte et problem at skaffe så mange tompaller, hvis kølevognen holder et eller andet sted ude i Europa. Derfor kan den slags løsninger stort set udelukkende praktiseres, fordi vi har et meget udbygget netværk gennem vores samarbejdspartner Dachser Le-bensmittel Logistik, som næsten altid er repræsenteret i området, siger han og tilføjer:
- En anden ulempe er, at man på en del terminaler endnu kun har palleløftere, som kan håndtere paller i samme plan. Når vi benytter dobbeltstakker-trailere er vi derfor ofte tvun-get til selv at have en mindre truck med, som kan løfte pallerne ned fra det øverste dæk. En truck er tung at slæbe rundt på og optager også plads, påpeger Mogens Therkelsen.
De nye trailere er alle udstyret med SAF aksler med skivebremser, EBSanlæg med TRPS (stabilitetsprogram der modvirker vælteulykker).
H.P.Therkelsen A/S råder over 120 egen køletrailere og har en samlet trailerflåde på i alt 180 trailere.
-----