Det er altid den første palle der er dyrest
Vi er meget afhængige af god service. Vi skal vide, hvem der kommer i bagbutikkerne; en stor del af leverancerne foregår om natten, og derfor er det ekstra vigtigt, at vi kender de folk, der kører for os, lyder det fra SuperGros, som er særdeles bevidst om sin rolle som transportkøber
SuperGros, datterselskab af det privatejede Dagrofa, er Danmarks største grossist på dagligvareområdet og hovedleverandør til elleve købmandskæder med i alt 1.200 butikker spredt ud over hele landet. Virksomhedens transportkøb, der er en stor post på regnskabet, beløber sig årligt til et trecifret millionbeløb. Steen Rhinstrøm Schmidt, 45, der har en længerevarende karriere inden for organisationen bag sig, fik 1. juli sidste år tildelt jobbet som distributionschef og står i dag med ansvaret for den optimale koordinering af alle SuperGros? transportaktiviteter.
- Det daglige ansvar og kompetencen ligger hos de forskellige driftschefer på de fire terminaler i Herning, Vejle, Ringsted og Brøndby, fortæller Steen Rhinstrøm Schmidt, hvis opgave er at koordinere transportaktiviteterne på en sådan måde, at synergier optimeres, transporter forenkles, og økonomien hænger forsvarligt sammen.
- SuperGros er hovedaktør for de selvstændige butikskæder, som for eksempel Super Best, Spar, DK benzinstationerne, ISO og Løvbjerg butikkerne og til dels Alta, for hvem vi kører dybfrost. Vi er et modstykke til Coop og Dansk Supermarked, siger han.
Transportvækst
- Der er ingen tvivl om, at transportområdet er et kraftigt vækstområde for SuperGros, fortsætter Steen Rhinstrøm Schmidt. ? Vi har i begyndelsen af 2005 opkøbt Sund Frugt i København og Vestgrønt i Tilst ved Århus, og det betød, at vores transportmængde inden for frugt og grønt voksede med omkring 75 procent. Det er klart, at vores forhandlingsposition overfor transportudbyderne forbedres, jo større transportbehovet er, og det er den situation, vi har ønsket at opnå. Det er altid den første palle, der er den dyreste, - det er anløbet til butikken, der koster penge.
- Vi har opdelt transportaktiviteterne i tørvarer og friskvarer, herunder dybfrost og køl. Tørvare-transporterne udgår fra Herning, når det drejer sig om Vestdanmark, og fra Brøndby til Østdanmark. Vi har en flåde på 20 biler i Herning og 15 i Brøndby, men vi har overordnet valgt at begrænse firmabilstransporterne til alle kædegrupper, da vi vil gøre det, vi er bedst til.
- Det store problem i dansk transporterhverv i dag er ubetinget tomkilometer på landevejen, og da vi overtog Samgros og Christian Kjærgaard i juni 2004, fik vi samtidig etableret et godt samarbejde med en landsdækkende distributør, hvor vi efterfølgende har tilkøbt flere ydelser. Vi kørte for et til to år siden med omkring 85 procent selv, - i dag er vi nede på 75 procent, og det er en god udvikling, der vil blive forstærket i fremtiden.
- Friskvarerne, det vil sige dybfrost og kølevarer, er et andet centralt punkt i vore transportkøb. Det er terminalen i Vejle, der har det landsdækkende lager af dybfrost. Det er et meget følsomt temperaturområde, og vi kører i dag med fire egne biler i Vestdanmark og to distributører, en vest og en øst for Storebælt. Ellers styres distributionen af kølevarer, kød, frugt og grønt til Vestdanmark fra Vejle terminalen, mens samme varegrupper til den østlige del af landet klares fra Ringsted, hvor vi i 2004 byggede en 14.700 kvm stor friskvareterminal. Friskvarer står i dag for omkring 60 procent af det samlede transportkøb, fortæller han.
Den store udfordring- Transport af friskvarer er dagligdagens store udfordring, siger Steen Rhinstrøm Schmidt, ? fordi der stilles så store krav til transporterne. Konstante leverancer af frisk frugt og grønsager er et godt salgsparameter i butikkerne, og det er et af de steder, hvor vi skarpt adskiller os fra discountverdenen. Vi ser gerne, at der på sigt er en frugt- og grøntchef i butikkerne, når kunderne er der. Det er et stærkt salgsargument, når varerne ? helt friske - bliver pakket ud lige under næsen på kunden.
- Derfor skal vi på et tidspunkt være kommet så langt, at vi har direkte levering af frugt og grønt til butikkerne ? uden om de nuværende transitterminaler ? på samme måde som det også kunne være meningen med mælkeleverancerne.
- Forbrugerne kræver dagfriske varer hele tiden, og en tur over terminalen er derfor ikke hensigtsmæssig i fremtiden. Vi arbejder på at flytte varerne væk fra den normale streng via transitterminal til direkte leverancer til butikkerne. Også her vil vi bruge egne biler, hvor det er økonomisk forsvarligt, og tilkøbe resten hos eksterne transportudbydere.
Fremtidig strategi
- Det er vores overordnede transportstrategi at bruge egne biler på alle transportopgaver ? men kun i det omfang, hvor det er økonomisk forsvarligt. Resten tilkøber vi. I dag bevæger verden sig hurtigt, og den udvikling er vi nødt til at følge for at tilfredsstille butikkernes og forbrugernes krav.
- Et af vore mål er, at frugt og grønt skal ligge i butiksmontrerne inden for seks timer ? det må ikke stå på en terminal og blive gammelt og trist ? og køletransporterne skal ud i butikkerne inden for 24 timer. Selvom varerne er bestilt hver for sig, er det mest rationelt, at de leveres samtidig. Det kræver, at vi er i stand til at stille med en langt hurtigere leveringscyklus end den vi har adgang til i dag, erkender Steen Rhinstrøm Schmidt, - og det er lettere at gennemføre øst for Storebælt end længere mod vest på grund af de store afstande.
- Den nye lukkelov kommer også til at stille nye krav til SuperGros? fremtidige transportplanlægning og strategi. Lukkeloven betyder så, at butikkerne må holde åbent på flere søndage, og det medfører måske et ønske fra forbrugerne om, at der ankommer friske leverancer af frugt, grønt og kølevarer til butikken, - også selvom det er søndag. Vi bliver stillet overfor nye opgaver og må forsøge at finde en fornuftig løsning. Der er jo også den anden side af medaljen, altså om politikerne vil se lastbilerne på vejene i weekenden. Men det må jo komme an på en prøve.
Presset i bundDet danske dagligvaremarked er ifølge Steen Rhinstrøm Schmidt presset i bund, - ligesom det danske transporterhverv. ? Når dagligvaremarkedet er så trykket, kommer omkostningerne til lager og logistik i højsædet, og det er vigtigt, at vi, som sidder med ansvaret, styrer området med hård hånd ved konstant at have en finger på markedspulsen og se, hvor vi bevæger os hen. Der er hele tiden meget fokus på områdets nøgletal, og vi ved, at kan vi ikke få økonomien til at hænge sammen med vore egne biler, så eksisterer de ikke længere. Der er
ikke plads til hellige køer i moderne dansk erhvervsliv.Danske transportører
SuperGros tilkøber sine transportydelser fra danske virksomheder. ? Vi bruger udelukkende danske transportører med ordnede forhold og dygtige danske chauffører, understreger Steen Rhinstrøm Schmidt. ? Vi er meget afhængige af god service. Vi skal vide, hvem der kommer i bagbutikkerne; en stor del af leverancerne foregår om natten, og derfor er det ekstra vigtigt, at vi kender de folk, der kører for os.
SuperGros undersøger også jævnligt markedspriserne på transport. - Når vi træffer beslutning om at inddrage en ny transportør, ser vi nøje på forholdet mellem pris, kvalitet og service i den transportydelse, vi efterspørger. Vi lægger også vægt på hensynet til miljø, sikkerhed og troværdighed. Det er afgørende, at vi har en god dialog med virksomheden, og at vi fornemmer, at der er gensidig respekt og en god kemi omkring opgaveløsningen. Vi har hele tiden den mulighed, at vi kan sammenligne med egen flåde, og det giver os en betydelig styrke. Nye love, nye priser og nye krav ved vi hvordan vi skal tackle.
- I fremtiden skal vi vokse og forny os sammen med de virksomheder, vi samarbejder med på transportområdet. Det er vigtigt, at vi er med på udviklingen inden for elektronisk dataoverførsel, på nye transportemballager samt fokuserer på intransporterne fra vore leverandører.
Tomkørsel skal reduceres. Vi har i dag omkring 30 procent returtransporter, og det tal skal øges til 50 procent. Vi skal forbedre afhentningen hos leverandørerne og overveje hvordan vi effektiviserer transporterne til de mindre butikker, som udgør omkring halvdelen af vore kunder. Kunne vi kombinere leverancer af tørvarer og friskvarer, så vi fik færre ugentlige anløb, ville det være perfekt, også RFID, stregkodens afløser, der skal give os mulighed for at følge varen gennem hele logistikflowet, følger vi med stor interesse.
Fordelagtige fusioner
Steen Rhinstrøm Schmidt betragter strukturforandringen i transportbranchen som positiv:
- De mange fusioner, der sker i transporterhvervet, er sikkert nok til gavn for en virksomhed af vores type, der er meget transportafhængig, og jeg tror, fusionsfænomenet lige her og nu arbejder til vores fordel. Vi har egne biler og derfor altid en ganske god fornemmelse for, hvad en given transport skal koste. Vi ved det, når priserne på dieselolie stiger, og vi ved også nøjagtigt hvilken effekt det har på transportprisen. Spørgsmålet er, om kampen på transportmarkedet vil stabilisere sig og priserne med den?
- Jeg tror grundlæggende, det er en udvikling, vi skal igennem, og at udviklingen er til gavn for samfundet, fordi strukturændringen inden for transporterhvervet medfører, at der køres færre tomkilometer. Og det kan jo kun være til glæde for os alle. Jeg tror ikke, vi vil udbygge vores egen transportafdeling, men så længe den er økonomisk rentabel, vil vi beholde den, for hvad der er sparet, er også tjent.
-----