Effektivitet i Århus havn
Det er adm. direktør Tomas Dyrbye fra Maersk Nordic & Baltic, der står bag undersøgelsen, som netop er offentliggjort på en konference i Göteborg. Af undersøgelsen fremgår det, at Århus Havn gennemsnitligt præsterer 34 løft per krantime, hvilket er 50 pct. flere end f.eks. Göteborg Havn, som er noteret for 23 løft per time. De to japanske havne klarer hhv. 46 og 42 løft, mens nogle af de markante containerhavne i Europa ? f.eks. Bremerhaven i Tyskland og Rotterdam i Holland er nede på hhv. 31 og 26, oplyser Århus Havn, hvis direktør Bjarne Mathiesen forklarer havnens gode placering som et resultat af, at der er flere terminaloperatører i Århus, og at de indbyrdes konkurrerer:
Hurtigt videre
- Konkurrencen betyder, at der konstant er fokus på produktivitet i containerterminalerne. Hele udgangspunktet er, at det er af afgørende for rederierne, at de betjenes hurtigt og effektivt, når deres skibe ligger i havn. For rederierne gælder det virkelig at tid er penge. De tjener penge, når skibene sejler på havet - ikke når de ligger stille i Århus Havn eller i andre havne for den sags skyld. Derfor gør vi alt, hvad vi kan for, at de hurtigst muligt kan komme videre, siger Bjarne Mathiesen.
-----