23948sdkhjf

Trods øget trafik faldt udslippet af forurenende stoffer

Efter ønske fra Ministerrådets møde i Cardiff i 1998 igangsatte EU-kommissionen i 2000 et transport- og miljørapporteringssystem ? TERM (Transport and Environment Reporting Mechanism), der udføres af det europæiske miljøagentur i København.

Den 5. og seneste TERM rapport fastslår i hovedoverskrifter, at:

- Stigende transportvolumen er en udfordring for afkobling af transportvæksten fra den økonomiske vækst

- Selvom trafikken stiger, falder udslippet af luftforurenende stoffer

- Udslip af drivhusgasser (CO2)fra biler og fly er stigende

- Alternativer som bl.a. biobrændstoffer er begyndt af få effekt

- Bil- og flytrafikkens andel af markedet vokser fortsat

- Adgang til mange basale services er fortsat afhængig af adgang til at bruge bil

- Den aktuelle prisstruktur favoriserer fortsat individuel transport

- Der er tegn på mulig lovende udvikling af "transport pricing", selvom luft- og søtransport fortsat ikke er omfattet

- Transportinfrastruktur fragmenterer fortsat naturlige levesteder for dyr

Man skal imidlertid være opmærksom på, at der i de fleste tilfælde kun er dataserier frem til år 2001, hvilket det kan synes noget sent at reagere på. Miljøagenturet arbejder dog på at udarbejde indikatorer fra lande hvor de fornødne data er tilgængelige tidligere, så man bliver i stand til at varsko bl.a. myndighederne på et tidligere tidspunkt.

Vækst og transport

Går man lidt bag om overskriften om "stigende transportvolumen" kan man dog også konstatere, at der f.eks. i Danmark og Irland er en meget lav og faldende transportintensi-tet, med kun omkring 2/3 af gennemsnittet i EU 15. Det viser, at der er muligt at afkoble transportvæksten fra den økonomiske vækst.

På trods af, at trafikken stiger falder udslippet af "luftforurenende stoffer". Mellem 1990 og 2001 er der i EU-området konstateret et fald på mellem 24 og 35 procent af de regulerede luftforurenende stoffer, når luft- og søfart ikke medregnes. Hovedårsagen hertil er forbed-rede motorer som følge af skærpede normkrav. Der er dog fortsat betydelige luftforure-ningsproblemer i en række byområder.

Det synes som om det nuværende foranstaltninger ikke kan sikre et fald i "udslip af driv-husgasser", selvom normkrav til personbiler er ved at nå de 140g CO2 pr. km, som er det mål, automobilindustrien har bundet sig til. Udslip især fra luftfart stiger særligt hurtigt og det er endnu ikke omfattet af Kyoto Protokollen.

Oppefra eller nedefra

På trods af at hovedparten af TERM rapportens tal er fra 2001 og tidligere, er der næp-pe grund til at betvivle de generelle udviklingstendenser. Det kan derfor godt lønne sig at gå lidt mere i dybden med flere af tallene, end der er plads til her.

Afslutningsvis skal der peges på, at succeshistorierne i TERM-rapporten primært stammer fra top-down regulering, f.eks. i form af skærpede normkrav. Men det kan skyldes, at rap-porteringsformen ikke egner sig til at vise buttom-up resultater fra de mange virksomheder, der i de senere år gennem løbende registrering og rapportering af miljødata har været i stand til at medvirke til en positiv udvikling.

Den lave og faldende transportintensitet i Danmark er måske påvirket af sådanne buttom-up resultater.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063