23948sdkhjf

Chauffør-direktivet vedtaget

Folketinget vedtog i går følgelovgivningen til EU's omstridte arbejdstidsdirektiv for lastbilchauffører – forhandlinger mellem arbejdsmarkedets parter.

Folketinget vedtog i går følgelovgivningen til EU's omstridte arbejdstidsdirektiv for lastbilchauffører – forhandlinger mellem arbejdsmarkedets parter.



Derfor vil ATL sammen med HTS Arbejdsgiverforening genoptage forhandlingerne med 3F om implementering af loven i de kollektive arbejdsmarkedsaftaler for danske

chauffører.

Direktivet indfører minimumsforskrifter for arbejdstiden med henblik på at højne færdselssikkerheden, forbedre konkurrencevilkårene, begrænse natarbejde og i det hele taget at sikre et bedre arbejdsmiljø for chauffører og andre med tilknytning til transporterhvervet.

ATL oplyser, at man skønner, at direktivet vil skabe 3.500 nye jobs i den danske transportbranche, men peger på sin undersøgelse, der viser, at 86 procent af alle chauffører arbejder mere end 37 timer om ugen.

- Næsten 30 procent arbejder endda mere end 48 timer om ugen, siger afdelingschef i ATL, André Rouvillain og tilføjer, at man derfor er nødt til at planlægge arbejdet bedre end man gør i dag, og undgå overarbejde ved at bruge overenskomstens fleksible regler for arbejdstid, til at have flere chauffører til at dele samme lastbil.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065