122 køretøjer fik køreforbud under tungvognskontrollen
Politiet fandt mange syndere under tungvognskontrol i Århus-området - I forvejen er Vejtransportrådet klar med stramninger, så det bliver lettere at miste tilladelsen til godstransport.
Rigspolitiets færdselsafdeling har netop afsluttet en landsdækkende kontrol af tunge køretøjer i perioden 18. til 29. april - en kontrol der bl.a. er blevet gennemført sammen med den lokale færdselsafdeling i Århus politikreds.
Under hele aktionen blev der kontrolleret 1631 tunge køretøjer. Der blev optaget 600 rapporter, og der blev konstateret 788 forseelser.
I det hele taget var det et omfattende syndregister, som politiet kunne notere sig. Her er nogle af de vigtigste tal:
Der blev udstedt 122 køreforbud, som omfattede 57 lastvogne, otte påhængsvogne, tretten trailere, 28 hele vogntog, to busser samt fjorten blokvogne. Ud af de konstaterede overtrædelser omfatter de otte bremsefejl, som blev konstateret på to lastvogne og seks påhængsvogne. Der blev konstateret 44 overlæs, der både kan omfatte overskridelse af gældende akseltryksbestemmelser og/eller totalvægte. Her fordeler overtrædelserne sig på 25 lastvogne, fire påhængsvogne, fire trailere, ti hele vogntog samt en enkelt blokvogn.
På køre-hviletidsområdet var der hele 101 overtrædelser og 51 lastvogne havde fejl på kontrolapparatet. 51 fik konstateret fejl på dimensionerne mens elleve manglede gyldig tilladelse, hvilket fordeler sig med tre lastvogne, der manglede vognmandstilladelse og otte blokvogne, som ikke havde den fornødne særtransporttilladelse.
25 havde overtrådt hastighedsbestemmelserne. Her fordeler overtrædelserne sig på 23 lastvogne samt to blokvogne.
Ligner øvrige kontrollerAsger Lund Kristensen, der er vicepolitiinspektør i Rigspolitiets færdselsafdeling siger, at det generelle nivea er som ved tidligere kontroller.
- Det kan svinge ganske lidt. Men det er så lidt, at der i hvert fald ikke er tale om nogen forbedring. Niveauet ligger stabilt. Det er meget svært at rokke på det. Men der er ingen tvivl om, at når de forhøjede bødetakster træder i kraft, vil man helt klart kunne aflæse det af statistikken, siger han.
Opstramning af reglerne:Bl.a. på grund Rigspolitiets kontroller og overtrædelsesstatistikker på køre- og hviletidsbestemmelser, tekniske fejl på køretøjerne m.v., har Vejtransportrådet nu lagt op til skærpede sanktioner for overtrædelse af køre- og hviletidsbestemmelserne.
Således indføres der en skærpelse og graduering af vurderingen af alle køre- og hviletidsovertrædelser efter det enkelte forholds grovhed.
Der indføres mulighed for automatisk meddelelse af advarsel til vognmanden. Dette vil kunne ske, hvor en af vognmandens chauffører får frakendt førerretten på grund af overtrædelse af køre- eller hviletiden ved en overtrædelsesprocent over 30 samt ved chaufførens gentagne overtrædelse af kontrolapparatforordningen eller ved chaufførens manipulation af fartskriveren.
De ændrede regler om tilbagekaldelse af tilladelser forudsætter, at justitsministerens forslag vedtages som fremlagt.
Desuden vil der blive givet flere advarsler, hvis vejtransportlovgivningen overtrædes. Som en følge heraf vil der kunne ske flere tilbagekaldelser af tilladelser.
Rådet planlægger at tage et nyt instrument i anvendelse i særligt grove tilfælde af overtrædelse af vejtransportlovgivningen, idet der fremover kan ske tilbagekaldelse af tilladelser uden forud meddelt advarsel ved ekstraordinært grove overtrædelser.
Den nærmere udmøntning skal dog først drøftes med branchen.
En tilbagekaldelse uden advarsel kan alene ske efter konkret beslutning i Vejtransportrådet.
FDL tilfreds med stramningForeningen af Danske Langtursvognmænd, FDL, hilser stramningerne velkommen,
- Det er ikke et øjeblik for tidligt, at der strammes op, siger FDLs forretningsfører Jørgen Lægdsgaard i en kommentar til Vejtransportrådets beslutning.
FDL er især tilfreds med, at niveauet for advarsler for overtrædelser sænkes. Det vil alt andet lige være ensbetydende med, der uddeles flere advarsler, hvis lovene overtrædes. Som en følge heraf vil der komme flere tilbagekaldelser af tilladelser, end det, vi hidtil har set, siger Jørgen Lægdsgaard.
-----