Kampen mod partiklerne
MAN langt med partikelfilter-teknik for lastbiler med Euro4 motor og dermed også bidrag til løsning af problemet med de ultrafine støvpartikler - Men er det nok i København?
MAN fremhæver således, at man med sin nye D20 Common Rail-motor til TGA, som med eksterne udstødningstilbageføring (AGR) sammen med MAN PM-Kat® allerede nu opfylder de fremtidige Euro-4 udstødningsforskrifter.
- MAN er dermed den første producent af erhvervs-køretøjer som benytter partikelfilterteknikken for lastbiler med Euro 4 og dermed en teknologi som bidrager til løsningen af problematikken med de ultrafine støvpartikler, lyder det fra den tyske lastbilproducent.
SmåpartiklerPM-Kat® reducerer den totale partikelmasse med mere end 60 pct. og formindsker dermed den tilladte partikelmængde i henhold til. partikelgrænseværdierne for Euro 4 og Euro 5 (0,02g/kWh). Derudover elimineres især de meget omtalte småpartikler (>40 nm) med en virkningsgrad fra 80 til 100 pct. Dette udstødningskoncept har allerede bevist sin styrke ved at have "kørt" mere end 250 mio. km, oplyser MAN.
KøbenhavnPartikler er i øvrigt også en vigtig sag for politikerne i Københavns Borgerrepræsentation, som har krævet partikelfiltre på tunge køretøjer i den kommende miljøzone men glemt kommunens egen vognpark.
Kommune Teknik København har tildelt H. Daugbjerg A/S en ordre på partikelfiltre med varenavnet Scan-Filter Systems, der angiveligt drejer sig om et tocifret millionbeløb og op mod 250 køretøjer. Men virksomhedens direktør kritisk over for beslutningen om at fritage de miljøvenlige Euro4 motorer fra partikelfilterkravet: - Vi mener, at politikerne i borgerrepræsentationen begår en stor fejl ved at undtage Euro 4 lastbiler fra miljøkravene, fordi mængden af de ultra-fine partikler er større fra disse lastbiler, og det er dem, der skader menneskers sundhed mest, mener adm. direktør Jan Eisensøe.
-----