Specialist i glasfiberkasser efter mål
Østjysk opbygger har specialiseret sig i produktion af isolerede kasser til alle muli-ge formål og efterkommer også "mærkelige" kundeønsker
I den vestlige del af Østjylland næsten midt i mellem Silkeborg, Randers og Århus ligger Farre Karosserifabrik ApS, der har specialiseret sig i opbygninger med faste sider, som det hedder i chauffør- og vognmandssproget.
Indehaveren, Freddy Lund Jensen, siger til Trans Inform, at virksomheden sjældent laver standard lad til f.eks. trailere. Derimod leveres der mange glasfiberkasser til vogntog, lette last- og varevogne.
- Vi kan ikke konkurrere med de store producenter, som laver trailere med kølekasser i massevis. Til gengæld er virksomheden specialister i at bygge kasser efter mål og efter-komme "mærkelige" ønsker fra kunderne. Siden 1980 har opbygger-firmaet været leve-ringsdygtig i et komplet program af isolerede glasfiberkasser, der er fremstillet med glasfi-berarmeret inder- og yderbeklædning og som har et miljøvenligt kernemateriale som isole-ring.
Det første halve århundredeFarre Karosserifabrik er mere end 50 år gammel. Virksomheden har siden starten leveret mange forskellige opbygninger til transportbranchen.
Den oprindelige start fandt sted helt tilbage i 1908, hvor Frantz Lund Jensen købte et lille værksted i Farre og startede med at save træ op til egnens landmænd.
På et tidspunkt blev der også etableret en træskofabrik. Den blev dog solgt fra efter kort tid. Senere begyndte man at reparere og fremstille landbrugsvogne samt kareter og andre køretøjer, som blev trukket af heste.
Som sideopgaver i mellem de andre opgaver blev der fremstillet enkelte førerhuse samt hele karosserier til Ford T. Den lokale smed stod for fremstillingen af kølerhjelme og skærme til disse biler.
Senere blev værkstedet udvidet og man etablerede en tømrerforretning. Og på samme tid blev savværket flyttet udenfor byen til den nuværende adresse, hvor Gunnar Lund Jensen tilbage i 1950 startede produktionen af førerhuse samt lad til lastvogne.
Sideløbende blev der ombygget person og varevogne til specifikke transportopgaver. I 1966 standsede fremstillingen af førerhuse og i stedet begyndte man at slå ind på ladpro-duktionen. Det skyldtes ikke mindst, at vognmændene på det tidspunkt begyndte at købe de fleste nye Mercedes, Scania-Vabis og Volvo lastvogne med fabriksmonterede førerhu-se frem for de danskbyggede.
I 1980 startede Farre Karosserifabrik med den nuværende produktion af lukkede kasser i glasfiber. Denne produktion har siden medført at de fysiske rammer flere gange er blevet udvidet, senest i efteråret 2000. Som tredje generation af ejere overtog Freddy Lund Jen-sen i 1980 virksomheden efter sin far.
Blandet kundegruppeFreddy Lund Jensen siger til Trans Inform, at kunderne kommer fra mange forskellige ste-der og fra helt forskellige arbejdsområder.
- Det går lige fra et firma, der skal bruge en varevogn med et kølerum over et almindeligt lastvognstog med faste kasser til en komplet trailer med en glasfiberkasse, hvori der skal placeres et højt specialiseret anlæg, siger han og tilføjer:
- De specielle opbygninger kan somme tider betyde, at der lige skal være en dør på et højst ubelejligt sted - en placering, der ofte vil vælte økonomien i at vælge en standardtrai-ler med kasse for efterfølgende at eftermontere en sådan dør. Her kommer vi ind i billedet med den rigtige løsning helt fra starten. Kunden får opgaven udført helt som ønsket.
FragtmandskasserSom en lille specialitet er Farre Karosserifabrik leveringsdygtig i færdige kasser til fragt-mænd, hvor kassen er i de Danske Fragtmænds blå farver. Farre Karosserifabrik får gan-ske enkelt beklædningspladerne til glasfiberkasserne hjem i den rigtige blå farve.
- Når der skal bygges en kasse til en vognmand, som er tilknyttet Danske Fragtmænd, er kassen blå med det samme. På den måde sparer vi både lakering og tid, fordi lastvognen ikke efterfølgende skal køres til maler for at få den rigtige farve.
- Vi laver også reparationer ind i mellem. Det tager vi som det kommer. Somme tider er der ingen skader. Til andre tider er der flere på samme tid, fortæller Freddy Lund Jensen, som generelt er meget tilfreds med den beskæftigelsesmæssige situation.
Som han udtrykker det på sit jyske: - Så er der nok til efter sommerferien.
-----