23948sdkhjf

En dansk plads i førerfeltet

I sin første direktør-beretning på en DTL-generalforsamling, slog Erik Østergaard fast, at erhvervet må kunne tilpasse sig globaliseringen med, at danske transportere har meget at byde på - og det bliver mere og mere transport

I sin første direktør-beretning på en DTL-generalforsamling, slog Erik Østergaard fast, at erhvervet må kunne tilpasse sig globaliseringen med, at danske transportere har meget at byde på - og det bliver mere og mere transport



- Ingen skal være i tvivl om, at vognmændene også i de kommende år vil blive udsat for nye vilkår og nye krav. Derfor er det så vigtigt, at alle transportvirksomheder har fokus på disse udfordringer, sagde Erik Østergaard.

- Lastbiler og busser udsættes for krav om kørselsafgifter, miljøzoner og partikelfiltre, hvis vi fortsat vil servicere kunderne i de større byer. Som I alle ved, står København øverst på listen med disse krav, men flere andre danske byer står på spring. Forskellige restriktioner for lastbiltrafik er også ved at blive eller er indført i Sverige, England, Tyskland og Østrig.

- Der er grund til at frygte, at hver by i Europa får hver sin miljøzone med hver deres særlige krav til partikelfiltre. At hver by i Europa får hver deres form for bompenge eller kørselsafgifter. Og så opstår der for alvor tekniske handelshindringer og konkurrenceforvridning for gods- og bustransport på vejene, sagde han og efterlyste overordnet politisk styring.

Om den tyske vejskal oplyste han, at den fortsat følges tæt af DTL i den såkaldte Maut-ekspertgruppe. DTL er også gået sammen med en internationale transportorganisation IRU og flere søsterorganisationer i Europa i en retssag mod opkrævningsselskabet Toll Collect, der ændrede forretningsbetingelser, netop som Mauten trådte i kraft 1. januar 2005.

- Transporterhvervet er klar til at tage den internationale udfordring op. Nogle har grebet globaliseringens muligheder ved at etablere sig uden for landets grænser. Andre har udviklet et speciale eller gået sammen i mere eller mindre forpligtende netværk. Alligevel bliver der hele tiden vendt op og ned på de forretningsmæssige muligheder. Derfor er udvikling og tilpasning hele tiden en helt nødvendig disciplin i enhver transportvirksomhed, sagde Erik Østergaard.

Lokomotiver

Den danske erhvervspolitik ønskede han indrettet, så den er med til at animere de virksomheder, der er og skal være lokomotiv for velfærds-Danmark. Ikke alene med rammebetingelser, men også med transportforskning, som er et meget udsultet område. Nu ved jeg ikke, om de sundhedsmæssige virkninger af partikelfiltre kommer ind under transportforskning, men det er et område, som efter DTLs opfattelse debatteres på et alt for løst grundlag.

Han opfordrede danske transportportører til at tage ansvar og være med i globaliseringens førerfelt og indgå i et sammenhængende transportsystem

- Kald det netværk. Kald det strukturudvikling. Ordet er underordnet. Fremtiden kræver endnu større omstillingsevne og fleksibilitet - evnen til at agere på et marked, der hele tiden ændrer sig. For danske transportvirksomheder er det endnu en gang vigtigt at komme på forkant med udviklingen. Ellers bliver vi overhalet inden om af udviklingen, fastslog Erik Østergaard

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078