23948sdkhjf

Maut påvirker godsstrømmen

I året første fire måneder er godsomsætningen på ro-ro og containertrafikken på Esbjerg Havn øget med 10 procent.

- Det er en ganske flot fremgang, da vi i forvejen har et højt niveau på ro-ro-trafikken. Og det skyldes hovedsageligt maut?en, siger havnedirektør Ole Ingrich.

Den esbjergensiske tendens viser, at den tyske motorvejsafgift på lastvogne faktisk har opfyldt en af maut-lovens intentioner: at flytte gods væk fra vejene og over på alternative transportformer som skib og tog.

Skibsmæglervirksomheden Niels Winther & Co., der er agent for Grimaldi Lines store ro-ro skibe, har en stor lod i fremgangen på Esbjerg Havn.

Maut-følsom import

- Vi er skam glade for maut?en. Godstransport er en marginalforretning, og selv små forskydninger i omkostningsstrukturen kan gøre alternativer som skib interessante for de kunder, der kan leve med en længere transittid, siger Simon Helsing, Niels Winther & Co.

Det er først og fremmest på eksporten fra Danmark, at godsomsætningen er øget. Men også importsiden viser tegn på maut-følsomhed.

- Det er mest på Italien, vi kan se effekten. Men vi har netop fået en ny importkunde fra Spanien, hvor vi ved at det er på grund af maut?en, siger Simon Helsing.

Han afviser at interessen for en vej uden om Tyskland er et overgangsfænomen.

- Når først kunden har omlagt sin logistik, så skal der være saglige økonomiske grunde før de flytter, siger Simon Helsing, der forventer at flere kunder vil vælge skib i fremtiden.

Kombidan

Mens effekten af maut?en er tydelig i Esbjerg, så skuffer interessen hos Kombidan A/S.

- Vi har ganske vist haft en mindre fremgang i godsmængderne siden nytår sammenlignet med sidste år, men der er intet, der tyder på, at det skyldes maut?en. Vi har eksempelvis oplevet en fremgang på tyske destinationer, men det er på korte ruter som til Hamborg, og her er maut-omkostningen for lille til at have nogen betydning, siger adm. direktør Hans Raun, Kombidan A/S.

Den tyske motorvejsafgift på lastvogne har sat et solidt hjulspor i godsstatistikken på Esbjerg Havn. Siden maut?en trådte i kraft 1. januar er ro-ro-omsætningen øget med 10 procent i den vestjyske storhavn.

- Alene i årets første fire måneder har vi haft en vækst på 10 procent på ro-ro-trafikken, altså den del af godsomsætningen, der går på gummihjul. Det er en ganske flot fremgang, da vi i forvejen har et højt niveau på ro-ro-trafikken. Og det skyldes hovedsageligt maut?en, siger havnedirektør Ole Ingrich og bekræfter, at væksten ligger på de nord-sydgående trafikker.

Esbjerg Havns årsregnskab for 2004 et svagt fald i havnens omsætning fra 94 til 91 mio. kroner, hvilket hovedsageligt skyldes et svækket fiskerierhverv, samt lavere kulimport og offshore aktivitet. Men overskuddet på 28 mio. kroner var seks millioner højere end forventet ? ikke mindst på grund af en gunstig udvikling på netop ro-ro og containertrafikken.

Masterplan

Esbjerg Havn har taget hul på en ny masterplan for havnen udvikling frem til 2014, hvor godsaktiviteterne tillægges stigende betydning.

- Vores strategiske satsningsområde er uden tvivl Shortsea Shipping ? ro-ro og container skibe, fortæller Ole Ingrich.

Esbjerg Havn øgede sidste år investeringsniveauet fra 12 mio. i 2003 til 28 mio. kroner. Et niveau havnen planlægger at fastholde i de kommende år. Der er planer om en ny kaj syd for Sønderhavn, hvor der skal anlægges intermodale faciliteter til netop shortsea-trafikken.

- Vi mangler en ordentlig vej ned til den sydlige del af havnen og så udvendige kajanlæg, der vil gøre det nemmere at besejle havnen. Skibene bliver større og større, siger Ole Ingrich.

Havnedirektøren udtrykker tilfredshed med havnens høje aktivitetsniveau og ikke mindst de omkring 280 havnevirksomheders investeringslyst.

Havneservice

Esbjerg Havn overdrog i slutningen af april slæbebåden ?Esbjerg 1? til A/S Em. Z. Svitzer, som har chartret skibet. Årsagen er det manglende lovgrundlag for havnen, når det gælder slæbebådsvirksomhed.

- Det var ikke holdbart, at fortsætte med vores egen slæbebåd, når lovgrundlaget ikke er til stede, siger Ole Ingrich.

Esbjerg Havn vil dog fortsat have slæbebådsassistance lige ved hånden, da Svitzer har to slæbebåde stationeret i Esbjerg Havn.

-----

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094