Behov for de mindre skibe
Det kræver overblik, forudseenhed, is i maven og ikke mindst kapitalkraft at foretage så afgørende strategiske skridt.
Men uden evnen til at tage den slags opgørende skridt var A.P. Møller ? Mærsk aldrig blevet hvad rederiet er i dag. Hvis ikke man på det rigtige tidspunkt havde valgt at satse på containerskibe ? før det blev indlysende et indlysende valg ? ville rederiet ikke være i den absolutte verdens-elite i dag.
Men det er ikke blot blandt de store aktører, at det er vigtigt at slå til i rette tid. Den mindre skibsfart ? nærskibsfarten ? har også fine traditioner herhjemme og har tidligere vist, at man kan løfte sin opgave. Det er blot ikke gået så stærkt i de senere år, og man har ikke fulgt med udviklingen i en grad der kan sammenlignes med de store rederiers. Der har været lidt for stille omkring de mindre skibe.
Men nu er mulighederne tilstede. Transportarbejdet stiger og stiger samtidig med, at vejene i Europa bliver mere og mere overfyldte. Der er brug for feederskibe og der er brug for nærtrafik til søs, og derfor er der også brug for en velfungerede dansk flåde af mindre skibe ? der udmærket kan være betydeligt større end de traditionelle coastere.
Og herhjemme har vi både ekspertisen og viljen til at gøre spille stærkt ud med en satsning på den mindre skibsfart. Men det kniber med at fremtrylle den kapital, der skal til for at gennemføre en moderne og effektiv satsning. Kunsten er at overbevise politikerne om, at der er behov for en sund og let adgang for investorer til at finansiere nye skibe i dette segment. Potentialet er klart tilstede.
-----