Terracan helt nede på jorden
Hyundai ligger ikke i front, når det gælder fikst design. Men det lidt konservative design ude og inde betyder ikke, at der er noget gammeldags ved det koreanske bilmærke. Det gælder også den faceliftede Terracan firehjulstrækker, der byder på både kosmetiske forandringer og tekniske forbedringer, uden der er gået på kompromis med de klassiske 4X4 dyder.
Terracan er et velkørende selskab på fast vej, selv om bilen vejer over to tons. Den kraftige dieselmotor rækker ikke til sportsvognskørsel, men der er et komfortabelt kraftoverskud til dansk motorvejskørsel ? med og uden byrder på jydekrogen. Den maksimale anhængervægt er 2.800 kilo.
ArbejdsbilUden for civiliseret alfarvej tér Terracan sig også kompetent. Firehjulstrækket tilvælges med en drejeknap, hvilket samtidig låser differentialerne. Ikke noget pjat med permanent firehjulstræk her, men Hyundai har naturligvis ikke glemt reduktionsgearet.
Automatgearet virker velafstemt og sammen med reduktionsgearet, gør det terrænkørsel til en forholdsvis simpel øvelse.
Førens arbejdsplads er rummelig med komfortabelt sæde og med en klassisk overskuelig indretning af instrumentbord og betjening. Varerummet sluger pæne 2 kubikmeter. Udstyrsrækken indeholder, hvad man kan forvente af en moderne personvogn.
ArbejdsbilHyundai Terracan er en solid arbejdsbil. Transport-Tidendes testkører vil næppe kunne huske detaljer om den tunge terrænslider om et par år, men jeg er sikker på, at har man haft Terracan som arbejdskammerat i to tre år, så vil det være en bil som man stadig kan huske ? mest for det gode ? om 30 år.
Vil man selv ?røre i benzinen? kan Terracan erhverves for kr. 236.269,- inkl. Moms, mens versionen med automatgear koster godt 30.000 ekstra.
-----