Serviceskolen
Service. Ja, alle kender ordet og det bliver brugt i flæng. Slår man op i Gyldendals fremmedordbog står der; ? kundebetjening, gratis tjenesteydelser til kunder? ? men hvad er god service for dig? På dette spørgsmål vil der givetvis være mange forskellige svar, da oplevelsen af service, for mig at se, hænger tæt sammen med den enkeltes forventninger. Men de fleste vil sikkert være enige i, at god service er en hjælp eller handling, som ligger udover det forventelige. Jeg har selv følelsen af god service, når jeg, i supermarkedet, uventet får hjælp til at pakke mine dagligvarer eller når renovatøren smilende siger ?Godmorgen? ? imens han ?slæber? min lidt for proppede skraldepose!
Så personligt har jeg ofte gode serviceoplevelser ? MEN desværre må jeg også konstatere, at ordet, for mange, åbenbart er nemmere at skrive end at efterleve! Måske man I fremtidens folkeskole og på de videregående uddannelser skulle indlægge et fag, som blot hedder service. Dette kunne måske også gavne vores fremtidige betalingsbalance.
Mere fokus på serviceI det hele taget burde flere virksomheder sætte mere fokus på service - for det kunne jo være, at fremtidens forbruger ikke kun vil være opmærksom på varens pris ? men også på totalkonceptet. Det vil sige kundeoplevelsen ? lige fra købefasen til levering af varen. Hvad er der f.eks. ved at storme rundt i 10 forskellige forretninger for at finde den helt rigtige sofa ? til den helt rigtige pris, for så efter købet at konstatere, at det altså ?koster? en feriedag at få den leveret!
Ja, undskyld ? men mange møbelforretninger har altså den såkaldte service at oplyse, at den købte vare leveres f.eks. førstkommende tirsdag mellem kl. 11 og 15! Fornyelig havde jeg selv den fornøjelse at skulle købe et spisebord. Efter købet fandt jeg ud ad, at møbelforretningens leveringsbetingelser var så bøvlede, at jeg valgte selv at afhente møblerne i forretningen. Det skal hertil siges, at bordet var massivt eg og 3 meter langt ? men med lidt god vilje og en trailer lykkedes transporten. Men næste gang jeg skal købe ?stort ind? ? vil jeg helt sikkert undersøge den aktuelle forretnings tilbud om levering ? inden jeg køber! Alt dette bøvl kunne være undgået, hvis forretningen havde en aftale med en transportør, hvormed man kunne aftale et leveringstidspunkt ? og ikke et leveringstidsrum!
KundeservicecentreLangt de fleste større forretninger og virksomheder har et kundeservicecenter ? man kan spørge sig selv om, der er tildelt nok ressourcer til disse afdelinger, da man ofte oplever, at stå i kø, som nummer 15! Måske fordi, at de såkaldte servicecentre også bliver anvendt, som reklamationscentre ? selvfølgelig er det da en service, at man kan få lov at reklamerer! Men alligevel?.
Og det nyeste skud på stammen ?Tast selv service? ? fint nok med mig, men det er da smart, at kalde det service. Modtageren sparer både tid og penge ved at lade folk selv taste deres oplysninger ind, såsom moms, varebestillinger osv.
Udefinerbar størrelseOrdet service dukker op alle steder i vores hverdag ? og i mange sammenhænge. Ved en hurtig undersøgelse, hvor jeg spurgte nogle personer om, hvad de tænkte på, når de hørte ordet service ? var der ét ord, som gik igen ? FLEKSIBILITET. Og i vores, til tider oftest, stressede hverdag ? har de fleste forbrugere helt sikkert brug for fleksibilitet. Og mange forretninger er virkelig gode - til det der med fleksibilitet ? vi oplever, at dagligvare-butikkerne til stadighed har længere og længere åbent ? og mange specialforretninger har virkeligt udvidet deres sortiment ? og er blevet til livsstilsbutikker, hvor man f.eks. både kan købe tøj og matchende blomsterbuketter.
Salg af hele pakkenI det hele taget tror jeg, at salg af ?hele pakken? hurtigt finder vej til mange andre fagområder. Kunne man f.eks. forestille sig, at fremtidens skilsmisseadvokater ? også tilbød ?datingservice?? Ja, hvem ved ? men set udfra et etisk synspunkt ? er det nok spøgsmålet om det ville være ?comme il faut?!
Men heldigvis er der også mange andre muligheder ? også indenfor transportområdet. På vores senest afholdte transportkonference, hvor JYSK A/S? logistikchef afholdte et indlæg vedrørende deres krav og råd til transportsælger - forlød det også, at den traditionelle transportør, som kun tog sig af transporten fra A til B ? var nemmere at udskifte, hvorimod, der hurtigere opstod et afhængighedsforhold til de udviklende og kreative transportører, som turde udfordre dem.
Og for mig at se ville det være yderst positivt for det danske transporterhverv ? hvis erhvervet fremadrettet satte mere fokus på de øvrige konkurrenceparametre ? så det ikke kun handler om at køre fra A til B ? og til den billigste pris! Dette kræver topprofessionelle og dygtige medarbejdere, og dette får erhvervet bl.a. igennem god uddannelse ? så husk, selvom konkurrencen er hård, at afsætte ressourcer hertil. HUSK, at uddannelse er en investering og ikke blot en udgift!
-----