A380 kan også flyve!
Flyet lettede helt uden problemer af nogen art og fløj i små fire timer over Sydfrankrig og Middelhavet, før det satte hjulene blidt og roligt i Toulouse Blagnac Lufthavnen kort efter middag.
- En fantatisk rolig og afslappet tur, hvor alt fungerede perfekt, sagde flyets kaptajn efter landingen. Mange fly-interesserede verden over var med på en kigger via et af de video-links, der i real-time fulgte hele forløbet.
Flyets løftede med en startvægt på 421 tons ? i sig selv en rekord for passagerfly. Og startvægten vil oven i købet vokse til 560 tons, når det går ud på sin første passagerflyvning i 2. halvdel af næste år, hvor der vil stå Singapore Airlines på haleroret, der er højt som et syvetagers hus. Singapore Airlines har skrevet ordrer på 10 fly i fast levering samt yderligere 15 optioner, der kan udnyttes inden for en periode.
60 lufthavneNu venter der de første Airbus A380 fly omkring 2,500 timers flyvninger i det krævende testprogram, der lægger op til certificering af flyet til kommerciel drift. I alt fem A380 fly vil deltage i programmet, der efter den første, spektakulære flyvning nu er blevet daglig rutine i Toulouse.
Samtidig er der travlhed på omkring 60 lufthavne verden over, der vil gøre sig klar til at få del i A380-trafikken, der vil transportere ca 550 passager pr flyvning på ruter mellem de store knudepunkter på alle kontinenter.
Også fragtMen A380 er som bekendt også fragtfly: Af de i alt 154 ordrer, der er afgivet ved udgangen af april, er de 27 på fly i fragtversion af A380.
Fragteren vil løfte 150 tons fragt over distancer på op til 10,400 km i ét ryk, og det har foreløbigt solgt det til operatører som Emirates SkyCargo, IFLC, FedEx og UPS.
Det bliver en A380F fra FedEx, der letter som det første engang i midten af 2008.
Foto A380.jpg
-----